Ericsson nöjd – trots sämsta tiden

”Bilen har potential”

Uppdaterad 2017-02-28 | Publicerad 2017-02-27

Målet var att göra F1 häftigare, bättre och snabbare.

– Den stora skillnaden mot i fjol är att bilen går fortare i de snabba kurvorna, säger Marcus Ericsson.

Nu har F1-säsongen startat. Förarna har fått testa de nya bilarna på riktigt och Eriksson körde mer än 70 varv under den första dagen av försäsongstesterna i Barcelona.

Det var en dag där Mercedes Lewis Hamilton var snabbat när han körde ett varv på 1:21.765. Han var 0,113 sekunder före Sebastian Vettel, Ferrari - men notera att Hamilton körde med de mjuka däcken medan Vettel använde sig av den mediumhårda gummiblandningen.

– Det var en bra dag, en väldigt positiv dag för teamet. Bilen ser fantastisk ut och den känns mycket, mycket bra. Vi kunde köra massor av varv och samla stora mängder information vilket gör att vi kan försöka förbättra bilen och utveckla den, säger britten som vunnit tre VM-titlar.

– Vi har inte arbetat för att optimera balansen i bilen än, utan i dag handlade det enbart om att pricka av våra punkter på vår lista och kära så många kilometer som möjligt.

Jämfört med förra året var Hamilton en sekund snabbare än den bästa varvtiden och hans tid i dag var snabbare än den tid som gav pole position i Spaniens GP 2016.

Mercedes imponerar

Precis som förra året har Mercedes valt att dela sina testdagar mellan förarna. Då var det Nico Rosberg som körde halva dagen och Hamilton som körde den andra halvan.

I år har Rosberg bytts ut mot Valtteri Bottas.

– Jag körde 79 varv vilket är mer än en tävlingsdistans och det är väldigt bra för att vara den första förmiddagen under ett test, säger finländaren.

– Ska vi ha några problem med bilen så hoppas jag att de dyker upp nu.

Mercedes båda förare körde 152 varv tillsammans, Ferraris Sebastian Vettel kom upp till 128 och även Williams Felipe Massa körde över 100 varv. McLarens Fernando Alonso hade, precis som red Bulls Daniel Ricciardo, stora problem med bilen under dagen.

För Marcus Ericsson blev det 72 varv, men han hade den sämsta varvtiden av alla.

– Det känns fantastiskt att vara tillbaka i bilen efter en lång vinter, säger han.

– Det var roligt att köra den nya bilen och det är skönt att känna att det finns potential. Vi hade några mindre problem, men å andra sidan var det första gången vi körde bilen ordentligt.

Ericsson nöjd - men sist

Han är nöjd med att han körde över 70 varv.

– Det är bra för att vara den första testdagen, nu måste vi gå vidare för att ha ett bra första test, säger svensken som kör sin fjärde säsong i F1, sin tredje hos Sauber.

– De två områdena som jag känner är den stora skillnaden jämfört med förra året är att bilen går fortare i de snabba kurvorna och att den bromsar bättre.

I morgon fortsätter testerna, då kör Antonio Giovinazzi för Sauber. Pascal Wehrlein skadade ryggen under en jippotävling tidigare i år och står över de första testerna. Under helgen ska han genomföra en läkarundersökning i Zürich och sedan bestämmer man om han ska köra de andra testerna eller inte.

– Jag mår bra. Detta är en ren försiktighetsåtgärd, säger tysken till motorsporttotal.

Testet i Spanien pågår fram till och med torsdag.