Sportbladet kör Indy 500: ”Går inte att köra och prata”

Publicerad 2023-05-28

Indy 500. ”Det är ju bara bilar som kör runt runt runt…”

Nej. Det är det inte.

Jag har nämligen testat.

Okej då, det kanske jag inte har. Men jag har kommit så nära det troligtvis går i Sverige att uppleva hastigheter uppåt 370 km/h på Indianapolis Motor Speedway.

Det här görs i en industrilokal, vars exteriör inte riktigt för tankarna till ett fullsatt Indianapolis Motor Speedway. Men i en lokal i södra Stockholm finns racingsimulatorer som får dig att känna att du är på plats, i en Indycar, på den legendariska racingbanan där Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist kommer att köra 200 varv på söndag.

Racingförarna i världselitens vardag består till stor del av simulatorkörning och den simulatorn jag kör här, är inte byggd för att vara ett roligt racingspel. Den är byggd för att det ska vara så verklighetstroget som möjligt.

– Det här ska vara som på riktigt. Trycker du någon millimeter för mycket på gasen, så spinner du runt. Bromsar du för sent, så låser framdäcken och du bränner rakt igenom kurvan. Det är inte lätt, och det är inte meningen heller, säger Derek Peatt.

Han är uppväxt utanför en racingbana i Connecticut pratar med en sån där typisk amerikansk-svengelska där vissa ord är på svenska, och andra på engelska.

Han är racingentusiast och min instruktör inför min körning. Simulatorerna är inte bara en stol och en skärm, utan stora åbäken till bilar som man sätter sig i och bara att komma ner i själva stolen är en upplevelse för en tvåmeters långskånk som mig.

Började med en trälåda

Delar till simulatorerna är köpta från olika länder men byggs ihop på plats, och tekniken är integrerad på egen hand. Derek och kollegorna bygger karosserna, ritar ratten, bygger pedalerna till de däcklösa bilarna som svävar på hydrauliska pelare som får bilen att kränga vid minsta rattrörelse.

Men tanken när de startade upp var inte att bygga och programmera på egen hand.

– Vi började med att köpa simulatordelar. Vi reste till Ungern, England och Italien flera gånger för att hitta samarbetspartners. Vi var nya och visste inte. Men vi lärde oss att det kostar mellan 1,5 miljoner kronor och 5 miljoner kronor per simulator. Så då sa vi till varandra: ”Ska vi go for it? Ska vi bygga de här!?”.

Sagt och gjort. Några 5 miljoner kronor per simulator fanns det inte att tillgå. Så det fick bli till att bygga själva. Den första prototypen var en liten låda i trä, som fick plats under trappan hemma hos Derek.

Tretton år senare står fyra, flera hundra kilo tunga och med tusentals sladdar, simulatorer framför stora välvda skärmar.

– Jag började med att lära mig program så att jag kunde rita i 3D, vi lärde oss elektronik så vi kunde integrera programmen med våra fysiska delar här och bit för bit kom vi närmare vad vi ville uppnå och nu är det riktigt avancerade grejer det här.

”Kan varken köra eller prata”

Det kanske inte låter som mycket att hålla koll på när det ”bara” handlar om att; gasa, bromsa, svänga och växla. Men jag har haft körkort i 18 år och kört många tusen mil, med både automat och manuell växellåda.

Jag är en van bilförare, som dessutom växt upp med klassiska racingspel (Toca 2, Colin McRae Rally, Need for Speed och mängder av F1-spel) på både PC och konsol.

Men i en racingbil gasar man med högerfoten, och bromsar med vänsterfoten och bara att bromsa med vänsterfoten är, även för en van bilförare, ovant.

Efter ett par varv på den här ovalbanan, där både Kenny Bräck och Marcus Ericsson vunnit, inser jag ganska snabbt att uttrycket ”ovalbana”, är rätt missvisande.

För det jag upplever bakom ratten är inte bara; raksträcka-vänstersväng-vänstersväng-raksträcka, utan det känns som nio unika kurvor som alla kräver mitt fulla fokus.

För fokus behövs verkligen i den här simulatorn. Så fort jag öppnar munnen för att prata med fotografen, samtidigt som jag pressar den skakande bilen uppåt 360 km/h, märker jag att jag varken klarar av att köra, eller prata. På en bana som många bara hävdar går runt, runt, runt.

Men nej. Det gör den inte.

Hur det gick för mig? Det ser du i spelaren högst upp i artikeln. Eller här.

LÄS VIDARE

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.