Vilka journalister hade vi varit då?

PATRIC HAMSCH: Det var utgångspunkterna när vi publicerade uppgifterna om Zlatan

Patric Hamsch, Aftonbladets nya ställföreträdande ansvarige utgivare.

Betedde sig Zlatan Ibrahimovic kränkande mot flera av sina lagkamrater i landslaget? Jag vet ärligt talat inte. 

Däremot – att publicera uppgifter om hur Zlatan mobbade och trakasserade spelare i landslaget – är både viktigt och relevant. 

Och, minst lika viktigt, är att kunna förklara varför, skriver Sportbladets chef Patric Hamsch som från och med idag också är ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet tillsammans med Martin Schori.

"Hur kan Aftonbladet ens komma på tanken att sänka sig till botten med att ha en lång artikel om Zlatan med beskyllningar om grova övertramp, från en icke namngiven mångårig landslagsledare?" 

Frågan från Annette damp ner i mejlkorgen igår tillsammans med ett gäng andra på samma tema. Som alltid när Sportbladet publicerar känsliga eller kontroversiella uppgifter. 

Högt allmänintresse, egna källor, flera intervjuer med olika perspektiv. Det var utgångspunkterna i just det här publiceringsbeslutet. 

Allmänintresset kring Zlatan är enormt och saknar på många sätt motstycke i svensk idrottshistoria. Han ska ses som en makthavare och har varit det under lång tid. Hur han ska ha betett sig mot sina lagkamrater har betydelse och är en del av berättelsen om Zlatan.

Det är det som är så älskvärt med pressetik

Det är verkligen dags att ta dialogen och diskussionen om det vi publicerar på allvar. Jag tror faktiskt att det aldrig någonsin varit viktigare att göra just det. I en tid när alla är publicister har de stora medierna en extra viktig roll att fylla när det handlar om att berätta om och föra ut de beslut som fattats. Och samtidigt lyssna in det ni läsare tycker och undrar. Det handlar ytterst om förtroendet för det vi håller på med. Och för mig är det givet att transparensen mer er läsare gör att publiceringarna blir bättre.

Aftonbladet- och Sportbladets genomslag är enormt och det vi väljer att publicera ska alltid vara väl underbyggt och alltid gå att förklara. Det blir inte alltid rätt och det är ibland mycket svårt. Men det är också det som är så älskvärt med pressetik och utgivarfrågor.

"Hur kan Aftonbladet gå ut och slå ner en fotbollsspelare och inte samtidigt ha krav på sig själv att namnge de som kommer med beskyllningar? Kan det bero på att Aftonbladet inte gillar Zlatan Ibrahimovic?"

I vår journalistik varken gillar eller ogillar vi de personer vi bevakar. Vår uppgift är inte heller att ta ställning. I det här fallet så vägde vi de källor vi hade mot den eventuella skada som en publicering skulle orsaka. Vi försöker alltid ha namn på de som kritiserar andra men ibland går inte det. Här var min bedömning att nyheten var viktig att publicera och att det gick att göra utan namn på ledaren. 

Och, om man vänder på det och tänker sig att vi valt att inte publicera, trots att vi har egna källor som säger att Zlatan kränkte och mobbade lagkamrater i landslaget. Vilka journalister hade vi varit då? 

Undrar du något – hör av dig!

Från och med idag är jag och min kollega Martin Schori ställföreträdande ansvariga utgivare på Aftonbladet. Martin skriver här om pressetik, om namnpubliceringar, om beslut och om att bibehålla förtroendet från er läsare. Läs den texten! 

För alla er som undrar något kring våra publiceringar eller vill kritisera eller ifrågasätta eller prata om det vi gjort är det bara att ni hör av er till mig på patric.hamsch@aftonbladet.se 

Hörs!

/Patric Hamsch, sportchef och ställföreträdande ansvarig utgivare

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.