Köpte hela truppen – för att säkra en OS-stjärna

Uppdaterad 2021-07-29 | Publicerad 2021-07-26

TOKYO. Ett klädbråk skakar det svenska friidrottslandslaget.

Medaljkandidaten Perseus Karlström är kritisk till tävlingsklädernas kvalitet.

Så hur kommer det sig att Puma plötsligt sponsrar OS-friidrottarna?

– Skälet till att Puma gjort det här stavas med ett namn: Armand Duplantis, säger agenten Daniel Wessfeldt.

Uniqlo klär den svenska OS-truppen. Det innebär att det japanska företaget får enorm internationell exponering under ett par veckors tid då svenska toppidrottare syns i deras fritids- och tävlingskläder hela mästerskapet.

Uniqlo har fått en del estetiskt motiverad kritik för sina grälla färger, men utövare har också försvarat kläderna.

”SOK har förhandlat”

Men Uniqlo kommer inte synas under det viktigaste skyltfönstret: den stjärnspäckade friidrotten. Det är nämligen en av de svenska OS-grenarna där SOK förhandlat ett separat avtal med en annan klädsponsor. Puma, som sponsrar Armand Duplantis, har köpt rättigheterna till de svenska landslagskläderna under mästerskapet.

Puma gått in med stora pengar.

Så om Duplantis hoppar hem ett guld inför en världspublik blir det iförd sin egen sponsors kläder och inte Uniqlos, som är officiell sponsor under OS i Tokyo. Inte heller Craft, som är friidrottslandslagets klädsponsor i alla tävlingar bortsett från olympiska spelen, producerar tävlingsdräkterna.

Trots att friidrottsförbundet själva skriver att ”Craft förser friidrottslandslaget med tävlings- och fritidskläder i världsklass” och att företaget i samband med VM i Doha ”utvecklade en speciell tävlingsdräkt med en kylande effekt för att bättre klara den extrema värmen under mästerskapet”.

– Det är SOK, som har alla rättigheter under OS, som förhandlat fram ett avtal för oss. Ibland har man sitt eget, och ibland får man ett annat. Nu har väl Uniqlo tackat nej och då har vi Puma. Det funkar bra för oss, säger förbundskaptenen Karin Torneklint och hänvisar alla frågor till SOK.

Det gör också Uniqlos svenska kontaktperson.

Prestation eller pengar?

SOK:s mediechef Lars Markusson, som Sportbladet intervjuade i frågan innan måndagens ”klädbråk” bröt ut, berättar att sponsorsbytet i första hand handlar om klädernas funktionalitet.

– Det är ungefär lika vanligt att de svenska deltagarna tävlar i Uniqlo som i andra kläder under OS. Det är prestationen som går i första hand. Utövarna ska ha kläder som de kan prestera i. Det här har varit ett samarbete mellan SOK och det aktuella förbundet (friidrottsförbundet), säger Markusson och fortsätter:

– Under OS har hela truppen Uniqlo som huvudsponsor. Alla har deras kläder, men under ögonblicken man tävlar är det somliga (handbollen är ett annat exempel) som har specifika tävlingskläder från andra företag.

SOK, som förhandlat avtalet med Puma, betonar att friidrottens sponsorsbyte handlar om tävlingsklädernas lämplighet.

– Prestationen kommer först och överst. Klädvalet är unikt för varje idrott. Ingen process är lik den andra. Oavsett om det gäller judo, simning, brottning eller friidrott. Idrottare ska ha kläder som de kan prestera i.

Så friidrottarna presterar bättre resultat i Puma än till exempel Uniqlo?

– Det skulle kunna vara en tolkning. Jag vet dock inte om det är sant. De har Uniqlo-kläder utanför tävlingarna, men känner sig bekväma att prestera i Puma.

Men en som inte alls känner sig bekväm att tävla i Pumas kläder är alltså gångaren Perseus Karlström. Han menar att tävlingslinnet han tilldelats är alldeles för tjockt och dåligt anpassat för långdistansgrenar

– Att springa 100 meter spelar det ingen roll om det är tunt eller tjockt men för tjejerna som ska springa 10 000 meter eller för mig som ska gå 20 kilometer, vi skulle gärna ha funktionella, lätta och svala kläder, säger han till Radiosporten.

”Alla förstår att det handlar om stora pengar”

Så varför har Puma valt att sponsra det svenska friidrottslandslaget?

Armand Duplantis agent Daniel Wessfeldt är rakt på sak. Puma har betalat stora pengar för att deras stjärna ska synas i Pumas kläder under OS, inte i något annat företags dräkter.

– Det är en direkt följd av Duplantis framgångar. Det är därför Puma har förvärvat den här rättigheten. Den finns till salu hos SOK och då har Puma agerat på det. Duplantis är enormt viktig för Puma, säger Wessfeldt och fortsätter:

– Egentligen tävlar det svenska friidrottslandslaget i Craft, men för Puma är det förstås ett mervärde om Duplantis syns i deras kläder under en olympiad. Det är klart att Puma är beredda att gå långt ekonomiskt för att lösa det, men hur mycket de betalar är hemligt och det vet jag inte. Men alla förstår att det handlar om stora pengar.

Alla friidrottare får använda sig av vilka skor de vill under mästerskapet, oavsett märke. Skorna ses som ett så viktigt arbetsredskap att utövarna måste få välja själva. Men de svenska tävlingskläderna produceras alltså av Puma.

– Puma har ju vetat om att OS väntar och har lyckats nå en uppgörelse, säger Wessfeldt och fortsätter:

– Det handlar om ekonomiska resurser. Uniqlo är ju inte heller ett företag som brukar göra den här typen av träningskläder, även om de gör andra kläder som säkert är jättebra. Det här är säkert också en bra ekonomisk uppgörelse som är en fördel för SOK, kan jag tänka mig.

Här är OS-sporterna som använder Uniqlo under tävlingarna

Badminton

Bordtennis

Bågskytte

Fotboll

Golf

Kanot

Rodd

Segling (endast fåtal plagg)

Skateboard

Skyttesports (kläder ej teknisk utrustning)

Simning, badmössa

Tennis

Övriga idrotter har andra kläder.

Källa: SOK

Se hela OS i Tokyo på discovery+

Allt inför sommar-OS 2021 i Tokyo

Stor guide: Hela OS-programmet dag för dag, tv-tider och svenska truppen

OS-guide: Friidrott OS-guide: Simning OS-guide: Handboll OS-guide: Fotboll

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.