Andersson: Så bra är Alfa Romeo Sauber

Med ett nytt namn, en ny motor och en helt ny bil kommer Marcus Ericsson till F1 2018.

Men hur bra är Alfa Romeo Sauber?

Svaret är både enkelt och komplicerat.

Man är bättre än 2017 – men vad betyder det egentligen?

Efter åtta testdagar, fyra i vinterväglag och fyra i fina förhållanden ser Marcus Ericssons förutsättningar inför F1 2018 bra ut. I alla fall om vi jämför med var hans stall stod vid samma tidpunkt 2017 - men det var å andra sidan inledningen till en usel säsong.

För ett år sedan låg Sauber mer än fyra sekunder efter täten på ett varv, i år har den siffran halverats. Ericssons team är det som har gjort näst störst framsteg i förhållande till samma period ifjol - årets bästa varvtid är 2,5 sekunder snabbare än fjolårets rekordtid vid samma period.

Men vad säger det?

Inte mycket.

Det positiva för Sauber

Sauber var hopplöst sist förra året och tävlar som bekant inte mot sig själva och hur bra, eller mindre bra, man var då. Teamet tävlar mot samma motståndare som under fjolåret och sett till de senaste testerna har konkurrenterna fortfarande ett övertag.

Det som är positivt för Sauber är att reglementet inte har förändrats under vintern utan att teamet tidigt kunde arbeta fram ett helt nytt koncept till 2018.

Det gör att stallet är i början av utvecklingen av bilen och till hjälp har man en ny motor och en växellåda från Ferrari - samt en mängd kunskap som det italienska teamet delar med sig av.

Marcus Ericsson

Under testerna sa Ericsson att även om han har haft svårt att hitta rätt balans i bilen finns potentialen där. När han får rätt temperatur i alla fyra däcken samtidigt finns det ett stort utrymme för förbättringar och han påtalade att en stor del av arbetet framöver handlar om att hitta rätt inställningar på bilen.

Behövde hitta rätt riktning

Det är en process som kan ta flera lopp och efter två poänglösa säsonger går han in med en annan mental inställning än tidigare.
Han pratar inte längre om en poängbuffert utan ser längre fram. Han ser en utvecklingskurva och han ser positivt på Alfa Romeo Sauber som nu är i början av sitt samarbete.

Renault behövde 2017 för att enbart hitta rätt riktning på sitt projekt och det tog Mercedes fyra år att gå från comeback till VM-titeln. Nu är det inte rättvist att göra den jämförelsen eftersom det handlar om fabriksteam medan Alfa Romeo är en titelsponsor.
Det finns potential i projektet, det finns möjligheter att ta VM-poäng och det finns en framtid.

Det som kommer att vara avgörande under den här säsongen är hur konkurrenterna har utvecklats i förhållande till Sauber och det kan ingen svara på innan säsongen hart startat.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.