”Är fantastiskt, för sporten, för förarna och för publiken”

Han har sikte på racingens trippel

Publicerad 2018-06-16

Fernando Alonso.

BARCELONA. Han har kört 300 F1-lopp och vunnit två VM-titlar.

Under det kommande dygnet väntar nästa utmaning för Fernando Alonso.

– Min dröm är att vinna Le Mans, det är världens största racingtävling, säger han.

Nu har han chansen.

24-timmarsloppet som avgörs i Le Mans är en klassiker, i år avgörs tävlingen för 86:e gången.

På startlinjen står två tidigare världsmästare i F1. Fernando Alonso som kombinerar F1 med WEC (World Endurance Championship) och hans förre teamkollega Jenson Button som lämnade F1 2016. Button kör för nykomlingen SMP Racing medan Alonso startar från pole position och satsar på att vinna loppet och så småningom även VM-titeln. Om han lyckas i helgens lopp kan han bli den andre F1-mästaren i historien som vinner racingens trippel – Monaco GP, Indianapolis 500 och Le Mans 24-timmarslopp.

– Jag vill vinna motorsportens grand slam, har han berättat för Sportbladet.

Äntligen tillbaka på pallen

Vinner han helgens tävling blir han den femte F1-mästaren i historien att vinna både VM i Formel 1 och Le Mans.

Och förutsättningarna är goda. Spanjoren inledde säsongen i WEC med att vinna premiären på Spa-Francorchamps.

– Det kändes verkligen bra, det var länge sedan jag stod på en prispall, säger Fernando Alonso när vi möts efter det att han vunnit sin första seger med Toyota.

Samtidigt medger han att det var betydligt svårare att kombinera de två racingserierna än vad han hade trott. Under de 17 säsonger han har kört Formel 1 har inget lopp varit mer än två timmar långt. I WEC handlar det om att tävla flera timmar i sträck, byta med en kollega för att sedan återigen ta över ratten och behålla koncentrationen.

– Loppen är långa och svåra att förutse. Även om du har en bra känsla de första två timmarna kan allt förändras på några sekunder.

Alonso om svårigheterna i Le Mans

Inför starten av årets klassiker förutspår metrologerna sol, dimma och regn. Det är tre förutsättningar som påverkar förarna under det dygnslånga loppet. För Alonso handlar det dessutom om att lämna förra helgens F1-lopp bakom sig och arbeta med en helt annan bil – samt dela den med Kazuki Nakajima och Sebastien Buemi.

– Jag har haft större problem när jag lämnar F1 och köra WEC än tvärtom. Körstilen är väldigt annorlunda. F1 har jag lärt mig från grunden, den passar min körstil och jag trivs i bilen. Då ligger jag närmare gränsen, jag måste köra perfekt ett helt varv och repetera det om och om igen. Det är F1, förklarar Alonso.

– När du kör WEC måste du vara flexibel och beredd på att vad som helst kan hända. Du kan inte köra likadant i sex timmar, du stöter på trafik på olika ställen, väderförhållandena förändras, däcken slits och allt möjligt händer. Som förare måste du vara extremt varierad i din körning vilket är riktigt bra för mig. Jag måste anpassa mig väldigt snabbt.

Han tycker om att berätta om sin nya passion och ögonen strålar när han fortsätter:

– WEC är unikt. Varje varv måste du anpassa dig till en ny körstil och inse att du inte kan förutse någonting innan du har tagit bilen i mål flera timmar senare, berättar Fernando Alonso som vann VM i F1 2005 och 2006.

– Det är fantastiskt, för sporten, för förarna och för publiken.

Graham Hill är en ikon inom motorsporten, den enda förare som vunnit VM i F1, Indianapolis 500 och Le Mans 24-timmarslopp.

Fyra världsmästare i F1 har vunnit Le Mans 24-timmarslopp

Mike Hawthorn vann 24-timmarsloppet på Le Mans 1955, ett lopp som överskuggades av den tragiska olyckan som kostade över 80 människor livet. Hawthorn vann VM i F1 1958.

Phil Hill vann Le Mans 1958, 1961 och 1962. 1961 blev han också den första amerikanen att vinna VM-titeln i F1.
Jochen Rindt vann Le Mans 1965 och fem år senare vann han VM-titeln i F1 postumt. Han omkom under hösten 1970 och är den enda F1-förare som blivit världsmästare efter sin död.

Graham Hill vann Le Mans 1968 och 1972, 1972 vann han även VM-titeln i Formel 1. Han vann också Indy 500 (1966) och är den enda förare som lyckats vinna ”Grand slam”, VM i F1, Le Mans och Indy 500.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.