Drömstarten satte fart på biljettköparna

Publicerad 2016-12-05

”Sålt 1000 biljetter på fyra timmar”

Sverige vann premiären på Hovet i Stockholm i söndags.

Den svenska smakstarten på EM har satt fart på biljettförsäljningen.

– Inför EM tog det en vecka att sälja 1000 biljetter, nu gick det på fyra timmar, säger EM-generalen Frank Ström.

Sverige besegrade Spanien i EM-premiären inför ett fullsatt Hovet (7900 åskådare) som kokade.

– Inramningen var magisk. Vilken jävla publik, sa Loui Sand.

– Jag fick gåshud. Jag har aldrig spelat inför en så här stor publik som hejar på mig och laget. Och alla gula tröjor. Gud, det är fantastiskt. Och så bra för svensk handboll, sa Sabina Jacobsen.

Men till de två återstående gruppmatcherna på Hovet var bara hälften av biljetterna sålda när EM drog i gång.

1000 biljetter på fyra timmar

Spelarna var därför oroliga att delar av läktarna skulle gapa tomma mot Slovenien (på tisdag) och Serbien (torsdag).

– Jag hoppas verkligen att de kommer tillbaka nu, sa Sand.

Och spelarna verkar bli bönhörda till viss del.

För drömstarten har satt fart på biljettförsäljningen.

– Vi hade sålt 1000 biljetter till de två återstående dagarna i Stockholm på fyra timmar tidigare i dag. Inför EM tog det en vecka att sälja 1000 biljetter, säger EM-generalen Frank Ström, som förstås njöt av segern och inramningen i går.

Matchtiden ett problem

– Ur ett arrangörsperspektiv kunde det inte vara bättre. Jag har aldrig upplevt en sådan stämning på damhandboll i Sverige och inte minst gladde mixen av gammalt och ungt i publiken.

Hur mycket publik hoppas och tror ni det kan bli på de här två återstående matcherna?

– Jag hoppas att det blir 10 000 totalt på de två dagarna. Då har vi haft 18 000 totalt i gruppspelet mot de 15 000 som vi budgeterade med. Nackdelen och det som begränsar oss är Sveriges sena matchtider nu (20.45). Det är för sent för barnfamiljerna.

Ja, prinsessan Estelle somnade i går.

– Ja, och då var det ändå en tidig match.

Avkasttiderna har dock inte den lokala EM-arrangören kunnat påverka utan de bestäms av det europeiska förbundet ihop med tv-bolagen.