”Telia den största vinnaren, tv-tittarna de största förlorarna”

Publicerad 2020-05-19

Jan Scherman.

Discovery har köpt rättigheter av Telia som innebär tillgång till bland annat fotbollsmästerskap och SHL samt Champions League för herrar från och med nästa år.

På Dplays plattform kommer kunderna att kunna se TV4:s kanaler och C Mores sportkanaler.

– Telia är den största vinnaren, tv-tittarna är de största förlorarna, säger Jan Scherman med mångårig erfarenhet från tv-medier.

När Telia köpte TV4 krävde EU att bolaget var tvunget att licensiera sina OTT-rättigheter till minst en annan distributör.

Det vill säga innehållet och kanalerna som Telia genom köpet nu äger.

– Det gammeldags sättet att stänga in tv-rättigheter på ett ställe är förbi och det går inte att vrida klockan tillbaka, vi som tv-konsumeter kommer att förvänta oss ha större valfrihet mellan plattformar. Problemet är att EU formulerade sig ”minst en till distributör” och att Telia har valt att tolka det fördelaktigt till ”max en annan distributör”. EU:s tanke var ju att förhindra Telia från att väldigt exklusivt hålla rättigheterna helt för sig själva, det var ett sätt att punktera risken att konsumenter skulle hamna i ett underläge mot en monopolist som dessutom är dominerad och styrd av staten, säger Jan Scherman.

Dplay kommer få sända Champions League.

Får bra betalt

Discovery har betalat en stor summa pengar till Telia för att få de här rättigheterna.

– Telia har bra lönsamhet på den här affären, de måste ha tagit ordentligt betalt. De kan nu bygga sin egen tv-plattform större och starkare, jag har svårt att se fördelarna med att en aktör får en sådan position. Telia har kommit billigt undan och är den stora vinnaren, det är ett statligt kontrollerat bolag som nu blir en del i statsägande av media som är sensationellt stort. Pengarna de får in på rättigheterna kan de utnyttja att driva konsumenter och abonnenter till sin egna mediaprofil, säger Jan Scherman.

Det han menar är att vidareförsäljningen av de här rättigheterna till Discovery inte är tillräckligt, utan det borde ha gjorts till fler aktörer.

– Två är bättre än en, men det är långt ifrån tillräckligt och det är olyckligt. Det här är inte bra för tv-konsumenterna, de är de stora förlorarna för att de fria valen blir begränsade och Telia och Discovery är de stora vinnarna. Det viktiga för tv-tittarna framöver är att kunna ha fria val när det gäller teknisk lösning, användarvänlighet, tillgänglighet på plattformar, kundservice och pris, säger Jan Scherman.

Dplay kommer få sända Serie A.

”Ett rejält blodbad”

När det börjar komma in stora internationella aktörer som Netflix, HBO och Amazon på även sporträttigheter tror han att framtiden ser mörk ut för flera av de nuvarande bolagen.

– Det kommer att bli svårt för många deltagare på den här lilla arenan som vår svenska marknad är, jag tror att vi har ett rejält blodbad framför oss där vi kommer att få ännu färre valmöjligheter. Flera av dem kommer att försvinna, de kommer inte att ha en chans. För konsumenterna är risken stor att monopoliseringstendenserna blir allt tydligare och att de blir utlämnade till några enstaka aktörer, säger Jan Scherman.

Discovery har sedan tidigare rättigheterna till bland annat allsvenskan och superettan i fotboll och kommande OS.

I köpet ingår alla TV4 Medias kanaler, förutom C More filmkanaler: TV4, Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Film, Sportkanalen, C More Sport, C More Fotboll, C More Hockey, C More Golf och C More Live 1-5.

I avtalet ingår också att kunna visa allt innehåll i efterhand under sju dagar efter sändningen.

Det är ännu inte klart hur Discovery kommer att paketera och prissätta det nya innehållet.