Aston Martin klart för Formel 1

Publicerad 2020-01-31

Aston Martin kliver in i F1.

Tack vare Lawrence Stroll.

Därmed ersätts Racing Point av ett fabriksteam från och med 2021.

Aston Martin kliver in i F1.

Sommaren 2018 klev Lawrence Stroll in som ägare för Force India och teamet bytte sedan namn till Racing Point. Nu kommer nästa stora förändring. Den kanadensiske affärsmannen och hans investerare har köpt 16,7 av biltillverkaren Aston Martin till en kostnad av 182 miljoner engelska pund.

Från och med 2021 går Aston Martin in som fabriksteam i VM i Formel 1.

– Jag är väldigt glad över att jag och mina affärspartner har kommit överens med styrelsen och ägarna och hittat en långsiktig lösning i den här viktiga affären, säger Lawrence Stroll i ett uttalande.

”Viktig affär”

Lawrence Stroll har länge haft ett stort intresse för Formel 1 och han har satsat enorma summor på sin son, Lance Stroll. Lawrence Stroll sponsrade sonens förarsits hos Williams under debutsäsongen 2017 och de båda återförenades sedan hos Racing Point inför säsongen 2019.

– Mina partners och jag ser Aston Martin som ett av världens lyxigaste bilmärken, säger Stroll.

– Jag tror att kombinationen av kapital, mina erfarenheter från så väl bilindustrin som från att bygga upp ett globalt mycket framgångsrikt varumärke inom modeindustrin, gör att vi kan nå Aston Martin Lagondas fulla potential i framtiden.

Biltillverkaren Aston Martin har redan nu ett engagemang i F1, tillsammans med Red Bull. Det samarbetet kommer att fortsätta under säsongen 2020, däremot kommer Red Bull Advanced Technologies att fortsätta samarbetet med Aston Martin i det projekt som rör Valkyrie. Ett samarbete som har pågått sedan 2016.

F1-bloggen med ljudet av F1 2020 - så låter motorerna

Annas Motor - veckans snackisar 1.2 2020

Pole position

Rally Sweden

Det är lite mer än en vecka kvar till Sveriges största årligen återkommande idrottsevent, men påverkas tävlingen av den milda vintern? Enligt rallyts VD Glenn Olsson ska tävlingen genomfölas som planerat. Under förutsättning att väderprognosen stämmer och den utlovade kylan infinner sig.

2) Aston Martin

Om James Bond hade kört F1 hade valet varit enkelt. En Aston Martin. Nu kliver bilmärket in som fabrikstillverkare i F1 från och med 2021, samma år som den stora regeländringen ska genomföras. Aston Martin tar över Racing Point.

3) Mercedes

I de brittiska medierna snackas det om att Mercedes funderar på att lämna F1 och att beslutet tas inom två veckor. Mercedes dementerar dock ryktet. Det pratas även om att Lewis Hamilton kan lämna stallet om han inte får 90 miljoner euro under två år, men det dementerar världsmästaren.

4) Valentino Rossi

Den niofaldige världsmästaren har kontrakt över 2020 vilket är hans 21:a säsong i motoGP, vad han ska göra sedan avgörs i sommar. Då tar mc-sportens superstjärna ett beslut i samråd med Yamaha.

5) Craig Breen

Han ersätter Sebastien Loeb hos Hyundai under Rally Sweden. Fransmannen gick inte att känna igen under Rally Monte Carlo och har själv valt att avstå VM-deltävlingen i Sverige. Loeb vill fokusera på att köra grusrallyn eftersom han inte hittar känslan på asfalt.

6) Marc Marquez

Världsmästaren i motoGP har opererat höger axel, men är inte helt kry än. Efter två månaders utan körning testade han en cykel från moto3.

– Det kändes inte optimalt, men jag är glad över de framsteg som jag har gjort, twittrar han.

7) Jorge Lorenzo

Den tidigare världsmästaren i motoGP blir testförare hos Yamaha.

8) Oli Bayliss

Troy Bayliss vann tre VM-titlar och är en av legendarerna i superbike-VM, men till årets VM-premiär dyker efternamnet upp igen. Hans son har fått ett wildcard.

9) Rally Dakar

Årets upplaga avgjordes i Saudiarabien och till 2021 pratas det om att tävlingen ska avgöras i ytterligare minst ett land. Egypten och Jordanien är intresserade av att hjälpa till med arrangörskapet.

10) Williams

Det klassiska F1-teamet hade ett tungt 2019, men har värvat teknisk personal till 2020. David Worner ansluter från Red Bull Racing och Jonathan Carter från Renault F1.

Motorstopp

Kina GP

Coronavirust har redan skjutit upp flera

idrottsevenemang, som den kinesiska fotbollsligan och inomhus-VM

i friidrott. Nu finns det även en risk att deltävlingen i Formel E som enligt planen ska avgöras den 21 mars och Kinas GP i F1, som enligt planen ska avgöras den 19 april, skjuts på framtiden eller ställs

in. FIA och professor Gerard Saillant följer situationen noga och är enligt ett uttalande ”beredda att genomföra de åtgärder som krävs”. Med andra ord är det inte klart om det blir några deltävlimngar i de båda mästerskapen i Kina i år.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln