Andersson: Mercedes fall – F1-fansens lycka

När Mercedes upplever sitt största misslyckande finns det en stor vinnare.
Det är inte Red Bull som vann på hemmaplan.
Det är inte heller Ferrari som tog över ledningen i VM.

Det är du, jag och alla andra F1-fans.

Samtidigt som sommaren omfamnar hela norra Europa och fotbolls-VM tar över samtliga nyhetskanaler finns det en annan värld som plötsligt är upp och ner. En värld där Mercedes har dominerat i fyra år och som överlevt med hjälp av konstgjord andning.
Men sommaren 2018 kan F1 andas själv igen.
Det beror framförallt på tre saker, ett schema med fem lopp på sex veckor, nya regler som kräver mycket av materialet - och det faktum att Mercedes gör misstag. Redan i säsongens första lopp räknade Mercedes strateger fel i samband med den virtuella säkerhetsbilen och under Österrikes GP hände det igen.

Mercedes hade sina två bilar i första startled på en bana där man vunnit samtliga lopp som avgjorts. När första startled har varit silverfärgat har det varit näst intill en garanti för att en av bilarna också har varit först i mål, men i år är världen inte som den har varit.
I Österrike bröt Mercedes Valtteri Bottas sedan han fått problem med hydrauliken och även om kollegan Lewis Hamilton hade ledningen blev han av med den efter ett strategiskt misstag. Samtidigt som konkurrenterna gick in i depå när den virtuella säkerhetsbilen kontrollerade bilarnas fart stannade Hamilton kvar på banan. När han sedan gick in i depå blev han omkörd och frånåkt. Han ramlade ner till fjärde plats och tvingades satsa så hårt att han överkörde däcken och tvingades in i depå igen.
Som om inte det var nog fick han problem med bränsletillförseln och bröt loppet. Det var första gången på två år som Hamilton inte tog sig i mål.
Samtidigt som 80 000 fans firade Max Verstappen och Red Bulls första seger på hemmabanan tog Ferrari och Sebastian Vettel över ledningen i mästerskapen. Det gör naturligtvis ont i Mercedes själ, men det är inte det som svider allra värst. Det absolut tyngsta för mästarteamet är att det faller på egna misstag.

Deras bilar går sönder - och strategerna räknar fel.
Om en vecka är det dags för Storbritanniens GP, den tredje deltävlingen på lika många veckor och därefter väntar ytterligare två lopp på tre veckor. Det är enormt påfrestande både för människa och material.
Det är sådant som ligger till grund för till synes enkla misstag - misstag som i förlängningen ger mästerskapet mer liv och gör oss alla till vinnare.

Marcus Ericsson är en lagspelare. Charles Leclerc släppte förbi honom för att han skulle jaga ikapp Fernando Alonso. När Ericsson inte lyckades fick teamkollegan tillbaka niondeplatsen.

Det är lätt att kritisera det platsbytet - men faktum är att Ericssons lojalitet är en av anledningarna till att han är kvar i F1.

F1 må vara det mest spännande mästerskapet, men VM i rallycross är det roligaste. I alla fall för ett svenskt hjärta. Johan Kristoffersson vann VM i Höljes. Han har vunnit fem av sex deltävlingar och leder mästerskapet med 40 poäng.
Han dominerar sporten samtidigt som han sprider ett fantastiskt lugn. När pressen bli som störst håller han sig kall, och arbetar med detaljerna till dess att han och bilen är ett. Sedan slår han till - om och om igen.
Jag vet att halva säsongen återstår, men för mig är Johan Kristoffersson mästerlig - i år igen.