Kritiserar Mastercards VM-kampanj: ”Värsta PR-självmålet”

Uppdaterad 2018-06-16 | Publicerad 2018-06-03

10 000 måltider till svältande barn varje gång Neymar eller Messi gör mål.

Det lovar Mastercard inför sommarens VM – en kampanj som nu kritiseras hårt.

– Det är en fin gest – men det hade den även varit om vem som helst i Argentina eller Brasilien gjort mål, säger den brasilianske förbundskaptenen Tite.

Fotbolls-VM är bara nio dagar bort.

Då startar Mastercard en kampanj för välgörenhet som riktar sig till Argentinas och Brasiliens landslag. Idén går ut på att svältande barn i Latinamerika och Karibien får 10 000 måltider varje gång någon av världsstjärnorna Lionel Messi och Neymar gör mål i mästerskapet i Ryssland.

Men initiativet har slagit tillbaka mot det globala företaget.

Inför söndagens VM-genrep mot Kroatien uttryckte sig Brasiliens förbundskapten Tite enligt följande på en presskonferens, enligt Goal:

– Mastercard, nu ska jag säga er något. Den här donationen till välgörenhet är bra. Det är vackert och en fin gest, men det skulle det även vara om vem som helst i Argentina eller Brasilien gjort mål.

”Värsta PR-självmålet någonsin”

Han fortsätter:

– Vi jobbar här som ett lag och de här gesterna kan ibland bara vara frustrerande.

På sociala medier har det varit många negativa kommentarer riktade mot Mastercard, där många är av åsikten att organisationen borde ha råd med donationen av mat oavsett om världsstjärnorna gör mål eller inte.

En som röt ifrån hårdast var Justin Lockwood, programledare för det engelska matprogrammet Heart.

”Värsta PR-självmålet någonsin. Om ni har pengarna... köp bara den j***a maten. Så sorgligt att ödet för ett svältande barn vilar i foten till en multimiljardärspelare”, skriver han på Twitter.