De skapar Europas mest ocharmiga klubb

Publicerad 2018-09-15

PARIS. Paris Saint-Germain fortsätter resan mot att bli bäst i världen.

Klubbledningen är på god väg att skapa Europas mest ocharmiga idrottsförening.

Parc des Princes är sista hållplatsen på klubbfotbollens resa mot kvävningsdöden.

4–0 mot Saint-Etienne, se där ett litet avbrott i den kommersiella veckolunken. Paris Saint-Germain gjorde precis det alla förväntade sig av dem i kväll. De spelade bra fotboll, de bjöd på vackra mål. Det är det som händer resten av veckan i den franska huvudstaden som får mig att undra om vi befinner oss i helvetets nionde krets. 

Minut 22. Marco Verrattis passning når Julian Draxler som med viss möda nickar in bollen över huvudet på Saint-Etienne-målvakten Stephane Ruffier. 1–0.

Tisdag 11 september. PSG lanserar ett samarbete med en ”blockchain-aktör”, där supportrarna kommer att kunna köpa virtuella andelar i klubbens aktiviteter. En hittepå-valuta alltså, som, beroende på hur mycket man investerar, ger tillträde till omröstningar, exklusiva erbjudanden och tävlingar om PSG-prylar. Ungefär.

Minut 51. Straff för PSG och Edinson Cavani darrar inte. Bollen till vänster, Saint-Etienne-målvakten till höger. 2–0 till PSG.

Onsdag 12 september. Paris Saint-Germain berättar i en kommuniké att man blir första europeiska klubb att starta en officiell klubbutik i Japan. ”Vi är världens tredje mest kända fotbollsvarumärke”, slår klubbens president Nasser al-Khelaïfi fast i en intervju.

Minut 76. Ett snabbt PSG-anfall slutar med att Angel Di María dundrar bollen i nättaket. 3–0 och PSG leker.

Torsdag 13 september. Paris Saint-Germain presenterar sitt samarbete med klädmärket Jordan och ett antal influencers får ställa klädrelaterade frågor till Kylian Mbappé och Dani Alves.

Minut 84. Moussa Diaby får fatt på en missad boll och slår in 4–0 till hemmalaget.

Fredag 14 september. Kön ringlar sig lång till PSG-butiken utanför Parc des Princes på morgonen. Några timmar senare står det klart att försäljningen av de nya Jordan-prylarna ”slår rekord”.

Håller klubbfotbollen som gisslan

Jag vet inte om det är kontrasten mot sommarens ljuvliga landslagsäventyr i (det förvisso mindre ljuvliga) Ryssland. Men något säger mig att vi under den gångna veckan nådde en ny nivå i den våldskapitalistiska spiral som håller klubbfotbollen som gisslan.

Ibland är kritiken mot Den Moderna Klubbfotbollen slentrianmässig och dåligt underbyggd. Det finns ingen anledning att elda upp sig över att en spelaraffär spräcker miljardgränsen som om den vore en besvärjelse i sig.

Tidigare Uefa-bossen Michel Platinis dröm om ett fair play-system som garant för klubbarnas ekonomiska hälsa har visat sig mer eller mindre betydelselös (Platinis privatekonomiska brist på fair play slungade honom symboliskt ut från fotbollens maktcentrum för ett par år sedan).

Men någonstans finns det rimligen en smärtgräns för hur hårt investerare och oligarker kan mjölka ett klubbmärke på mening innan kärnverksamheten – de gamla matcherna på helgen – börjar kännas rent överflödiga. Fotbollsklubbar har ett ansvar inför supportrarna att inte uppträda som nyintroducerade börsbolag.

Om ni måste ljuga för att uppbåda någon som helst lojalitet med klubbmärket, ljug, men sitt inte i en intervju efter fem raka sportsliga misslyckanden i Champions League och skryt om hur känt ert varumärke är. Vill man säga till PSG:s president al-Khelaïfi. Men han är upptagen med att starta butiker i Japan:

– We are very excited. This partnership will take us up a level and bring new fans from afar.

PSG hade en speciell identitet

Men PSG med sin korta historia har väl aldrig stått för något särskilt, säger ni.

Fel. Paris Saint-Germain var för bara några år sedan, innan Zlatan Ibrahimovic och Qatar lyfte klubben till ett nytt solsystem, en klubb med rätt speciell identitet. Det kokade på Parc des Princes, supportrar dog i samband med interna huliganuppgörelser utanför arenan och ultragrupperna Auteuil och Boulogne låg i luven på varandra så till den grad att barnfamiljer aldrig kunde gå på match på grund av riskerna. Varför de nu skulle vilja göra det, eftersom PSG på den här tiden inte var något särskilt bra fotbollslag. Och ändå var Paris Saint-Germain före 2010 en hundra gånger charmigare idrottsinrättning.

2018 är de bättre än någon i världen på att ta marknadsandelar, hitta synergieffekter och kapitalisera på klubbmärket. Och man gjorde, för all del, en riktigt bra match mot Saint-Etienne i kväll.

Se fler höjdpunkter på viafree.se och tävlingen live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

Allsvenska sillybrevet med Daniel Kristoffersson

Missa inga heta fotbollsnyheter – I detta nyhetsbrev ger Sportbladets Daniel Kristoffersson dig veckans hetaste nyheter, rykten och intervjuer från Allsvenskan.