Zlatan-karriärer är det nya svarta

Brenning: Som en stor reklamkampanj för ditt ego

Matthijs De Ligt har fått fotbollsvärlden att häpna med sitt krav på en utköpsklausul i kontraktet med FC Barcelona.

Nu talar allt för att det istället blir Juventus för 19-åringen i en affär som kanske speglar någonting nytt inom fotbollen.

Tidigare ritade unga talanger upp sin karriärsbana på väg till Barcelona, Juventus eller Real Madrid.

Numera ser de även ut att planera sin väg därifrån.

Galenskap, tycker franske legendaren Christophe Dugarry om Matthijs De Ligt klausulkrav och säger att han ”vill kräkas” över fotbollens utveckling. Det är lätt att förstå den hårfagre fransmannen men vi gör nog ändå bäst i att svälja magsyran och ladda medicinskåpet med Omeprazol, Esomeprazol och alla andra mediciner mot sura uppstötningar vi kan komma över.

För det kanske bara är att glömma Leo Messi-karriärer nu och istället börja vänja oss vid Zlatan Ibrahimovic-val som handlar mer än någonting annat om att maximera spelarens egen status på och vid sidan av planen.

Matthijs De Ligt är nära en övergång till Juventus

Inte Benzema på affischerna

Jag är en av de (få) som värnar uppfattningen att du inte kan kräva lojalitet av spelare som värvats från en annan klubb och därför lastar jag inte heller en svensk eller holländare som vill lämna Juventus. Det speciella med De Ligt, och flera andra av fotbollsvärldens nu största spelare, är att de verkar ha en ambition att byta klubb flera gånger. Att de ser ett egenvärde i att bryta upp och gå vidare snarare än att ta sig till drömdestinationen för att stanna där.

Varför gick Neymar till ett PSG han redan vill lämna? Varför tog Kylian Mbappé samma väg när det hela tiden talats om hans dröm att spela för Real Madrid? Varför valde Paul Pogba att återvända till det United han redan tagit avsked av en gång och nu verkar vilja fly från igen? Varför vill De Ligt så gärna ha en väg bort från sin nya klubb att det till och med får honom att tacka nej till FC Barcelona?

Det finns självklart många sportsliga skäl för De Ligt att ta ett par utvecklingsår i försvarsspecialisten Juventus men eftersom 19-åringen krävde samma utköpsklausul även i Barça och PSG var det knappast skälet till klubbvalet. I ambitionen att maximera sin egen karriär verkar ett klubbyte i dag istället vara lika mycket värt som en stor internationell titel. Rent krasst ekonomiskt är det också lätt att förstå varför.

Ett klubbyte är trots allt som en enda stor kostnadsfri reklamkampanj för ditt ego.

Ryktena innan affären placerar dig på tidningsomslag och det är sedan en plats du kan prenumerera på genom sommaren innan övergången till sist är i hamn. Din nya klubb gör sedan allt de kan för att ditt namn ska stanna i rampljuset så länge det bara går för att maximera vinsten av affären. Något som självklart också gynnar dig som kommersiell spelare.

Det är Eden Hazard som kommer stå längst fram på Real Madrids reklamaffischer den här sommaren. Inte Karim Benzema som varit klubben trogen i tio år och inte Sergio Ramos trots försvararens fortsatta försök att bråka sig till högre status internt. Anledningen är att fansen gillar det nya – en situation som gör att Real, Hazard, agenten och belgarens personliga sponsorer nu kommer kunna fylla kassavalven med pengar.

Eden Hazard i Real Madrid.

Dramatisk ökning i antalet följare

De ekonomiska fördelarna med en flytt är många. Förmånen att kunna förhandla fram både en ny lön och en fin sign on-bonus är de uppenbara och lättast att mäta i pengar men de kommersiella värdena är självklart fler (om än svårare att uppskatta).

Om vi gör det lätt för oss och tittar på spelarnas följarantal i sociala medier är effekten av en flytt dramatisk. Veckan efter att Cristiano Ronaldo bytte Real Madrid mot Juventus förra sommaren drog portugisen in 1 464 772 fler följare på Instagram trots att valet av många sågs som ett steg ner i karriären. För Leo Messi, som stod kvar på toppen med Barcelona, innebar samma period 396 186 fler prenumeranter.

Målvakten Allisson fick 186 832 fler följare på en dag efter flytten till Liverpool sommaren 2018 och kollegan Thibaut Courtois gick från en ökning på 5213 följare den 8 augusti 2018 till 206 724 dagen efter att affären med Real Madrid presenterats (och ytterligare 133 096 dagen efter det).

Den här sommaren ökade Eden Hazard sitt följarantal med över en halv miljon människor på två dagar efter sin övergång till Real Madrid. De två dagarna innan hade gett 51 336.

Följare representerar inte bara nya ekonomiska möjligheter utan även uppmärksamhet, bekräftelse och berömmelse. En oemotståndlig drog för de flesta människor och bränsle för många fotbollsspelare i den krävande verklighet de lever i. Kickar som kanske titlar mer än någonting annat tidigare erbjöd men nu får du inte bara åka buss med öppet tak när ditt lag vunnit en stor pokal. Nu hyllas du också inför tiotusentals människor bara för att du skrivit på ett kontrakt.

Titlar och lojalitet kräver mycket och tar tid. Det är klubbytena som ger de snabba kickarna och de enkla pengarna.

Så köp för all del det dyra nyförvärvets tröja när han presenteras av ditt favoritlag. Men du gör nog bäst i att omgående börja spara till hans ersättares också.