Publicerad:

Kina rasar mot Messis tröja

Av: Emil Eiman Roslund

Publicerad:

En t-shirt med spargris som motiv.

Det plagget har skapat mer ilska än vad Lionel Messi kan ana.

”Skamlöst”, skrivs på kinesiska sociala medier.

Det rör sig om en kontrovers mellan det italienska klädmärket Dolce & Gabbana och Kina som pågått sedan i fjol, som nu stjärnan Lionel Messi blivit indragen i.

D&G:s reklamfilm i november 2018 ansågs rasistisk i Kina – detta för att en kinesisk kvinna åt italiensk mat med pinnar. Efter det kallade Stefano Gabbana, märkets ena grundare, Kina för ett skitland. Han och medgrundaren Domenico Dolce bad sedan om ursäkt för händelserna.

Och D&G-tröjan, med en spargris och mynt på framsidan, som Messi bar på en nytagen bild var en del av märkets kampanj för att fira kinesiska stjärntecken, 2019 är grisens år. Men det slog tillbaka när den lanserades i februari i år.

1 av 2

Kostar 4 600 kr

”Stef Gabbana är galen”, skrev en på kinesiska sociala medier.

”Väldigt skamlöst, ni har kränkt Kina en gång och nu gör ni det igen”, skrev en annan.

Och några menade att motivet framställde kineser som ”svin med pengar”.

Messi hade på sig den röda tröjan när han i helgen landade i Barcelona efter sin semester. Huruvida Messi är medveten om det kontroversiella med tröjan är oklart.

På nätbutiker kostar t-shirten 4 600 kronor att köpa.


Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

Publicerad:

LÄS VIDARE

Sportbladet – Allsvenskan

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Allsvenskan – krönikor, reportage, intervjuer, granskningar och rankningar.

Publicerad: