Arsenals nya tröjavtal – över en halv miljard per säsong

Publicerad 2018-10-08

Arsenal har skrivit ett tröjavtal med Adidas.

Rik blir rikare.

Arsenal skriver på ett femårsavtal med Adidas.

Den tyske tröjtillverkaren betalar den engelska klubben 60 miljoner pund per säsong – närmare 750 miljoner kronor.

Klubbens nuvarande tröjavtal med Puma blev det dyraste i sitt slag i engelsk fotbollshistoria när det blev klart januari 2014. Dealen var värd totalt 1,8 miljarder kronor.

Det nya femårsavtalet med Adidas börjar gälla säsong 2019/2020 och är värt drygt dubbelt så mycket som det föregående.

Arsenal kommer tjäna runt 750 miljoner kronor per säsong – totalt 3,7 miljarder kronor.

”Tröjan syns 35 miljoner gånger dagligen”

För åtta månader sedan skrev Arsenal ett avtal med Emirates som ny tröjsponsor för 250 miljoner kronor per säsong. Londonklubben har också lagt till sponsorn Visit Rwanda på tröjärmen för 370 miljoner kronor.

Klubbdirektören Vinai Venkatesham har sagt att Arsenaltröjan ”syns 35 miljoner gånger om dagen globalt”, skriver Telegraph.

United tjänar mer

Trots det nya tröjavtalet ligger Arsenal fortfarande efter Manchester United – som inkasserar ungefär 940 miljoner kronor per säsong från Adidas.

Lokalrivalen Chelsea ska däremot tjäna ungefär lika mycket som Arsenal från sin tröjsponsor Nike.

Senaste gången Adidas tillverkade Arsenals tröjor var säsong 1993/1994 – två år innan Arsène Wenger tog över klubben.

Allsvenska sillybrevet med Daniel Kristoffersson

Missa inga heta fotbollsnyheter – I detta nyhetsbrev ger Sportbladets Daniel Kristoffersson dig veckans hetaste nyheter, rykten och intervjuer från Allsvenskan.