Doldisen bakom miljardregnet i SHL

Publicerad 2020-11-10

Erik Strandmark.

Han är en doldis för de flesta i Hockeysverige.

Men kanske SHL:s viktigaste spelare.

Erik Strandmark, som nu förhandlat fram ett rekordavtal för SHL värt flera miljarder kronor.

– Fler ligor borde lägga ned mer tid på sin viktigaste rättighet, säger 50-åringen.

Följ ämnen

2002 rekryterade SHL en ekonom vid namnet Erik Strandmark. En pigg 30-åring som är utbildad och uppväxt i hockeynästen som Umeå och Malmö och sedan 25 år bor i södra Stockholm.

De flesta har ingen aning om vem han är.

Urtypen för en doldis och googlar man namnet är det ytterst få träffar. Lite skön mystik över den kompetenta Strandmark med examen från universitetet i Lund.

– Jag gillar att ha det så. Jag jobbar mycket, trivs med det och gillar det jag gör, men behöver inte synas.

Få matcher sändes

När han kom till Stockholm hette vår högsta liga elitserien, internet var i sin vagga, papperstidningen gällde och Hockeyligan var klubbarnas intresseförening. TV sände den högsta serien, men det var bara någon match då och då och bildkvalitén lämnade saker att önska.

– När jag började jobba på Hockeyligan så fick jag i uppdrag att kika på våra internetsidor och även webradio låg i fokus. Vi började ta steg att börja synas och det har varit en intressant resa, säger doldisen Strandmark, som innan SHL arbetade med nystartade företag inriktade mot it-branschen.

2002 gjorde han sitt första tv-avtal med C More, eller Canal + är mer korrekt. Det gjorde han tillsammans med Hans Nyberg på Hockeyligan. Sedan dess har han förhandlat fram avtalen på egen hand och bidragit med miljarder till den högsta ligan primärt och till svensk hockey sekundärt.

Totalt har han varit delaktig i sex tv-avtal och fem av dem har han gjort på egen hand. Totalt har det här gjort SHL till en rik liga och dragit in massvis med miljarder kronor. Det senaste är värt cirka fyra till fem miljarder kronor enligt uppgift till Hockeynews.se och Sportbladet.

”Då steg intresset”

Vad gör dig bra på ditt jobb?

– Jag har kunskap om produkten och kunskap om media-branschen. Sedan får andra bedöma om jag är bra på mitt jobb. Ett råd som jag har till andra ligor är att lägga mycket resurser på sin viktigaste rättighet och intäkt, säger Strandmark.

När kände du att live-rättigheten tog fart?

– Mellan 2006 och 2010 började det att hända grejer. Då steg intresset märkte vi. Det var intensivt och väldigt roligt.

Varför valde ni att just nu gå ut med en tender och förlänga avtalet?

– Processen startade för fyra år sedan. Jag har redan nu börjat att blicka mot 2030. Att det sedan blev samtidigt som en pandemi är kanske en slump. Men i dessa oroliga tider är det skönt att säkerhetsställa en stabil framtid. Men lika viktigt är det att hockeysupportern, publiken, får en bra upplevelse både på plats eller hos ett mediabolag som vi tror på och trivs med.

”Vi firar inte så mycket”

Hur många timmar har du lagt ned på det här avtalet?

– Jag vet inte. Jag startade att jobba med det 2016. Kan inte räkna timmarna.

Är det mer värt än det gamla, som enligt uppgift är 3,5 miljarder kronor över sex år?

– Kan inte kommentera siffror. Men vi strävar alltid efter att utveckla oss och gå framåt, det får du tolka som du vill.

Hur många bolag var med i tendern?

– Kan inte säga det. Eller får inte säga det.

Hur firar SHL det här?

– Vi firar inte så mycket. Vi jobbar väldigt mycket i dessa tider och som jag sa, nu börjar vi kika på 2030

LÄS VIDARE

Följ ämnen i artikeln