Svarar på kritiken mot Frölundas klubbmärke: ”Det är lite lustigt”

Uppdaterad 2022-01-25 | Publicerad 2022-01-24

Frölunda har gått ut med ett öppet kärleksbrev till supportrarna inför lanseringen av det nya klubbmärket.

Ber de om ursäkt på förhand?

– Så kan säkert en del tolka det. Men vår tanke är mer att framhålla hur viktigt det är för oss med alla som älskar och sympatiserar med vår förening, säger ordförande Mats Grauers.

Följ ämnen
Frölunda HC

Frölunda ska byta klubbmärke och förra veckan bjöd SHL-klubben på en försmak om vad som komma skall. En vinge eller bokstav (?) i grön nyans – skymtade under ett vitt lakan, något som rörde upp känslorna i supporterleden.

Hecky Engeroth, ledare för Sektion 84 som är en av två supportergrupperingar, skrev bland annat: ”Jag är trött på att vår förening fungerar som något slags wannabe-NHL-jippoförening” och ”Det är beklagande att styrelsen i Frölunda HC inte låtit föreningens medlemmar vara en del av utformandet av det nya klubbmärket”.

Svarar på kritiken

– Det sa han. Och man kan fundera på hur man ska ta fram ett klubbmärke. Vi har vänt oss till alla supportrar och sagt att de är välkomna med förslag. Vi har haft referensgrupper där medlemmar och supportrar har varit representerade tillsammans med experter och andra. Vi tycker att vi har hittat en bra process för att ta fram klubbmärket. Sen finns det säker många som tycker att just de skulle varit med och fått säga sitt. Men redan när vi startade processen berättade vi hur vi skulle göra och sedan har vi följt det, säger Frölundas starke man – ordförande Mats Grauers

Kunde ni ha låtit dem vara mer delaktiga i processen hela vägen, så att säga?

– Det kom in 700 förslag. Vi tog del av allt material som skickades in. Sedan har vi haft människor som har jobbat med detta, både i organisationen och referensgruppen, som har lagt ner ett stort jobb under resans gång. Slutligen fattade vi beslut om klubbmärket.

Kan du förstå att det finns en upprördhet? Är ni självkritiska?

– Nja. Det är lite lustigt att man har synpunkter på klubbmärket innan vi har presenterat det, kan man tycka. Vi skickade förvisso ut en teaser, men ingen har ju sett det ännu. Så vi får avvakta till presentationen.

Frölundas ordförande Mats Grauers.

Reaktioner på öppna brevet

Under måndagen gick klubben ut med ett öppet brev till supportrarna inför lanseringen av klubbmärket den 2 februari. Både digitalt och fysiskt i form av affischer på stan – vilket också blev en stor snackis.

”Innan du får se det vill vi ta tillfället i akt att förklara vad vi känner för dig” står att läsa i inledningen av brevet.

Enbart en vacker kärleksförklaring, enligt vissa.

Rader som kan tolkas som en ursäkt i förväg inför det som komma skall, enligt andra.

– Så kan säkert en del tolka det. Men vår tanke är mer att framhålla hur viktigt det är för oss med alla som älskar och sympatiserar med vår förening. Det är budskapet vi vill förmedla, säger ordförande Mats Greus.

Känner ni att det behöver kommuniceras just i samband med lanseringen?

– Nej, det har ingen koppling till det du kallar det för, att be om ursäkt innan eller något liknande, utan vi tar tillfället i akt att visa hur mycket våra fans och supportrar betyder för oss. Man får se det som att det i samband med lanseringen finns skäl att påminna alla om hur viktiga de är för oss, säger Mats Grauers.

LÄS VIDARE

Sportbladet – SHL

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om SHL ishockey: Avslöjandena, åsikterna, profilporträtten, djupanalyserna och listorna!