Karlsson: Nu är spelkriget här – bolagen utmanar varandra

Publicerad 2019-01-08

Spelkriget är i full gång.

Första veckan var ett lågvattenmärke i svensk spelhistoria.

För de spelbolag som vill finns oerhört mycket att vinna nu.

Låt oss göra klart det först, den nya spellagen har tagit tag i samhällsproblemen med spelmissbruk och matchfixning på ett välkommet sätt.

Den första veckan spärrade runt 10.000 personer sig hos Spelinspektionens nya tjänst Spelpaus.

Spelbolag har dock om väntat haft vissa problem med att integrera den tekniska lösningen för Spelpaus.

Företaget bakom varmärket Ninja Casino har också hunnit bli stämt av Konsumentombudsmannen för att marknadsföringen inte varit måttfull enligt de nya riktlinjerna.

En vecka inklusive den första helgen har nu klarats av med den nya spelmarknaden.

Svenska Spel med 2,1 registrerade kunder (2017, innan bolaget splittrades upp) och ATG med 1,5 miljoner registrerade kunder är fortfarande de största spelbolagen och kommer så att förbli inom överskådlig framtid.

Båda öppnade 2019 hårt i det som kan kallas för den stora spelbolagsfajten.

Jättarnas kamp

Redan några minuter in på det nya året gick jag in på ATG:s webbsida i mobilen och möttes av en attraktivt och imponerande utbud av sportspel och kasinospel.

Några dagar in på 2019 har Svenska Spel satsat stort på hästspel, när jag går in på webbsidan så är travet upplyft stort likt fotboll och ishockey.

Varje dag erbjuds poolspel på travet med 1x2-alternativ under namnet Challenge med radpris på tio kronor och återbetalning på 70 procent, i lördags handlade det om två olika kuponger med de sju V75-loppen på Bergsåker – en underhållande och kreativ variant, men omsättningarna 130.600 kronor/54.360 kronor och utdelningarna 261,20/543,60 är iskalla siffror och samma usla nivå som andra spelbolags försök på travsporten.

Dessutom erbjuder Svenska Spel fasta odds på travet med varianterna vinnare, plats och head to head – återbetalningen är runt 85 procent på vinnare och plats och 90-92,5 procent på head to head.

Avdragen måste justeras

Jag spelade elva travspel på vinnare, plats och head to head hos Svenska Spel under lördagen – det gick sådär men blev ändå en ROI (return of investment) på 125 procent, motsvarande ROI hos ATG låg på 103 procent.

På fem av de sju V75-loppen var vinnaroddsen högre hos Svenska Spel än ATG, när det gäller platsoddsen så var 17 av de 21 högre hos Svenska Spel än ATG.

De fasta oddsen är satta av kunniga och erfarna travpersoner – spelstoppen är fram till start så det går att hinna se provstarter, vilket det inte gjort hos några spelbolag innan.

ATG har ett spelavdrag på 20 procent på de flesta loppspelen – nu kan både ATG och Svenska Spel själva sätta sina spelavdrag och jag tycker att debatten borde komma förr eller senare också på att sänka avdragen på 35 procent för både V75 och Stryktipset, de har ju nu ändå rejält sänkt skatt.

I maj kommer också Svenska Spels motsvarighet till ATG Tillsammans, kommersiella möjligheter för spelbutikerna till bolagsspel via nätet.

Utbredd misskötsel

Det stora problemet under första veckan har varit kundservicen och konsumentskyddet, precis som jag var inne på i min krönika dagarna innan årsskiftet.

Efter två sportspel började spelare bli kraftigt limiterade hos ATG.

Ridå, för ett bolag som marknadsför sig som det schysta spelbolaget och som har varit väldigt pigga på att få ut vinnarstorys.

Rapporterna strömmar också in från storspelare som inte får igenom den tillåtna insatsen hos Svenska Spel innan oddset först sänkts.

Störst tekniska bekymmer på nyårsdagen och de efterföljande dagarna hade Bet365.

Spelare hos flera andra bolag hade också stora svårigheter med saldon, konton och levande spel över årsskiftet.

Spelbolagen överöste omgående Facebook med reklam, de har erbjudit bonusar till nya och gamla kunder med olika varianter av flerdubblade insättningar som måste omsättas oändligt med gånger.

På redaktionellt utrymme i travsändningen i tv i lördags stod programledaren Per Skoglund och gjorde upprepat reklam för att ATG nu också erbjöd spel på sportspel och visade bolagets odds på SHL-matcher – det fanns återigen ingen journalistisk integritet och frågan är om de över fem timmarnas sändning var ATG:s reklaminslag eller ett TV4-program.

TV4 är en av de verksamheter som tycks ha fått svårt att navigera på den nya svenska spelmarknaden, den här bristen på oberoende och omdöme missgynnar i längden både ATG och travsporten.

Lagen måste ses över

Bolagens behandling av spelarna måste tas på allvar.

Dags av vakna Spelinspektionen och beslutsfattare.

Det här är inte värdigt svensk lag och svenskt konsumentskydd.

För spelbolag som tar tag i det här finns mycket att vinna.

Just nu finns ingen vinnare, utan bara förlorare.

Allt är så dåligt, jag är på väg att lägga ner allt spelande.

Som jag varit inne på tidigare så innebär det nya marknaden så finns det så mycket möjligheter för spelbolag och spelare, det har vi tyvärr inte sett något av hittills.

Spelkriget har startat, för att vinna måste spelbolagen byta strategi.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.

Följ ämnen i artikeln