”Här finns det gott om bortglömda V75-fynd”

Sportbladets tidiga V75-Tanke • Analys • Spikar • Skrällar • Tidiga systemet • V75 söndag 4 april på Romme

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: MALIN ALBINSSON, LARS JAKOBSSON/TR BILD
Oskar J Andersson och Accolade är en tidig skräll i V75–6.

TRAV

V75 avgörs på Romme under söndagen med en multijackpott. Just nu: 35 miljoner kronor.

Här är Trav365:s Micke Korhonens tidiga tanke.

Du får tidiga spikarna, tidiga miljonskrällarna och det tidiga systemet – bland annat.

– I V75-6 lär det finnas gott om bortglömda fynd, säger han.


ANNONS: Här kan du ta rygg på systemet ”Sportbladets Tidiga V75-tanke” på V75. [Extern länk]


Varje måndag kommer Sportbladet Trav365 presentera sin tidiga V75-analys.

På söndag den 4 april körs V75 på Romme.

Här är tidiga analysen, spikarna, skrällarna, startlistorna och systemet.

Tidiga kortanalysen:

Alla har vi en häst som vi bara inte kan komma rätt på. När vi spikar kusen ifråga så har han en dålig dag, när vi går emot honom så vinner han. Min heter Disco Volante. Stefan Melanders springare har gjort 77 starter i livet och känslan är att jag tagit fel beslut varje gång. Så känns det i alla fall. Han är hopplöst svår att räkna på, hästen alltså, och ibland blir det som en fix idé att man ska försöka fälla honom varje gång han startar. Disco Volante är min kryptonit. Den där obehagliga kantarellen i äggröran. Lysande ena dagen, sämre den andra. I lördags spikade jag, och många andra med mig, Handsome Brad. Vi trodde att han skulle hålla ut Disco från start och leda runt om. Det var aldrig riktigt nära. Disco bombade till spets och bollade med konkurrenterna. Låt vara att vissa i loppet inte löpte upp till normal standard, men det förtar inte Disco Volantes insats. Han var femstjärnig och det viskas åter om Elitloppet för Melanders åttaårige valack. Det blir dock säkert fler lopp på V75 dessförinnan, och risken är överhängande att jag kommer att komma fel på honom även i dessa.

Det skulle egentligen bara bli två spikar denna bussvåra V75-omgång men hur man än vred och vände på steken så stannade radantalet på en sådär fyra, fem gånger mer än det tillåtna. 3 Epimetheus (V75-3) är rask ut och kan släppas till spets... Svårslagen i så fall men jag blev lite ställd av att Örjan Kihlström valde bort honom till förmån för en annan. 6 Vikens High Yield (V75-5) gör årsdebut och hans insatser i tidigare comebacker har varit blandade. Kusken kör dock allt vad tygen håller inledningsvis och det kostar för mycket för konkurrenterna att svara. Väl i spets håller han länge men det finns några högklassiga motbud. Kapable 2 Pleasure for Cash (V75-6) har kapacitet som räcker och blir över. Han vann direkt i årsdebuten och var mycket bra men ligger på oroväckande mycket i loppen. Den aktuella distansen har han testat på V75 vid två tidigare tillfällen och båda gångerna tappat glöden en bra bit före mål. Finns det några garantier att han håller hela vägen på söndag? Nja. Toppchans, men jag skulle inte vara mycket till spelare om jag valde att nonchalera hans facit över 2 640 meter.

Tidiga spikarna:

Jag går ut stenhårt och singelstreckar läckre 4 Marre's Dreamboy (V75-1). Det ska villigt erkännas att det är med darr i både röst och fingertoppar som han utses till näst bästa spik, men jag hittade tyvärr ingen annan lösning då omgången är minst sagt lurig. Det luktar miljonutdelning lång väg. Marre stod för flera bra insatser under fjolåret och kvalade bland annat in till en E3-final. Han var heller inte mil från att slå sig in bland de tolv i Kriteriet. I årsdebuten fick han allt serverat och avgjorde på klasshästens vis. Sina allra bästa lopp har han gjort på barfotabalans och jag hoppas innerligt att Jörgen Westholm rycker skorna till helgen. Känslan är dock att han väntar med det till viktigare uppgifter längre fram. Spår fyra är lurigt men han har inte visat några osäkra tendenser hittills i karriären. Dessutom kan han öppna rappt och borde hamna bra på det direkt. Med endast elva starter innanför västen har han överlägset minst rutin i fältet men här finns det utvecklingspotential! Loppet som sådant håller, tycker jag, låg klass. Tuta och kör, Jörgen!

Jag har våndats över V75-2 i timmar och den initiala tanken var tveklöst att strecka ”halva fältet”, allra helst helgardera. På ett litet system som detta behöver man ofta tre spikar för att få det att gå ihop och jag hade inget val än att chansa lite här och var. Fältets högsta kapacitet har tveklöst 13 Love No Pain och även om uppgiften ser lurig ut med vad jag förmodar kommer att vara ungdomar i alla spår under slutvarvet, så tar jag tjuren vid hornen och spikar mig ur denna soppa. Det finns gott om startsnabba konkurrenter och jag räknar således med ett högt uppskruvat tempo. Love No Pain tål att gå en rejäl repa och har varit riktigt bra på sistone. Visst, detta är en så kallad "panikspik" men ibland krävs det drastiska åtgärder när man måste banta ner sitt system. Femåringen är under tidig måndag förmiddag endast streckad på drygt sju procent. Detta kommer givetvis att förändras fram till start men allt under 20 procent vore delikat.

Få hästar har berört så många som kallblodsfantomen Månprinsen A.M., och när han fick lämna jordelivet fälldes det många tårar runt om i trav-Sverige. Han lever dock vidare i minnet, men också i aveln där sonen 8 Månlykke A.M. (V75-4) är den som sticker ut allra mest. 16 segrar på 29 starter har det blivit så här långt och främsta meriten är givetvis den tunga segern i kallblods-SM under fjolåret. Månlykke gjorde nyligen comeback efter nästan sex månaders uppehåll och nog anade man att ringrosten skulle skina igenom. Icke! Gunnar Melander tog ut sjuåringen i ett härligt skick och flera av söndagens konkurrenter kämpade förgäves i kölvattnet. Det såg okört ut över mål och motståndet nu till helgen är snarligt det han bollade med senast. Gunnar måste ha jublat när han såg propositionen som bjuds denna gång. Snudd på perfekt inne på pengarna och 20 meters försprång till flera av de värsta konkurrenterna. Hur fasen ska de hinna ikapp Månlykke A.M.? Det hade varit toppchans även om han stått 20 meter längre bak och ibland är det bara dumt att överanalysera travlopp. Detta vinner favoriten nio gånger av tio. Visserligen är hästar bara kött och blod men känslan är att det bara är sjukdom eller galopp emot. 

Tidiga skrällarna:

6 Art Brown (V75-3) är både snabb och stark. Formen är på topp och hittar kusken bara ner vettigt i banan så kommer slutspeeden bita bra. Det är givetvis svårt att uppskatta vad procenten kommer att vara då loppet går iväg, men känslan är att andra deltagare i loppet drar till sig det främsta intresset från spelarna.

1 Electrical Storm (V75-5) kan öppna och har ett högintressant smygläge. Motståndet är hårt men han är bra i grunden och lär bli borttappad på strecken. Med minsta lilla klaff så...!

I V75-6 lär det finnas gott om bortglömda fynd. 1 Accolade älskar distansen och blir han bara inte över från start får de övriga se upp. 5 Zizou såg smällfin ut senast och kan absolut vinna ett lopp som detta. 8 Mas Capacity kan "allt" ljusa stunder. Han brottas dock med sig själv och det finns aldrig någon garanti för att han håller sig på benen. Felfri blir han livsfarlig.

2 Remarkable Feet (V75-7) gör debut i högsta klassen men ska absolut inte nonchaleras. Han galopperade i spetskörningen senast, vilket var snöpligt både för Jörgen men också mig som spikat honom på V75. Spetsläge på nytt och den stora frågan är sedan: släpper han, och i så fall till vem? Rygg ledaren känns som en idealisk position och distansen passar fint. Passas tidigt.


ANNONS: Här kan du ta rygg på systemet ”Sportbladets Tidiga V75-tanke” på V75. [Extern länk]


Tidiga tanken-systemet:

V75-1: 4 Marre's Dreamboy (2-6)

V75-2: 13 Love No Pain (11-2)

V75-3: 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12 (11-7)

V75-4: 8 Månlykke A.M. (13-9)

V75-5: 1, 4, 6, 7, 10 (3–9)

V75-6: 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12 (3-10)

V75-7: 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 (12-3)

2 240 rader/1 120 kronor.

▪▪▪ OBS: Systemet är korrigerat efter första publicering på grund av strykningar.

Banfakta, Romme:

Banförkortning: Ro

Längd: 1 000 m

Bredd: 21,0 m (2140 m), 21,0 m (1640 m)

Upplopp: 205 m

Open stretch: Nej

Vinklad startbilsvinge: Ja

Källa: Svensk Travsport.

Startlistor:

V75-1, 2 140, volt

1 Caipirinha Razz - Widell K 37146 13,3

2 Choco Garline - Sedström L 41218 12,5

3 Rocky Rauk - Sjöström C 10764 13,4

4 Marre's Dreamboy - Westholm J 62351 15,7

5 Knowwhentohold'em* - Ohlsson U 311dd15,4

6 Astronascente Zac - Goop B 17507 14,2

7 Mio Flash - Adielsson E 103d3 14,6

8 Zenone Bar - Andersson O J 32507 16,0

9 Iceland Radio - Kihlström Ö 56273 13,0

10 Power Blaster - Forss M 12562 14,4

11 B.B.S.Day Dream - Djuse M A 10038 14,0

12 Prince Knight - Skoglund R N 14223 13,8

V75-2, 2 140 auto

1 Ailihphilia - Lövdal A 4d154 13,5a

2 Harvard Student - Rosleff V  01256 12,6a

3 She Follow Me - Svedlund L L 5501d 13,2a

4 La Mauresque - Grundmann D d1051 13,8a

5 Daughterofdarkness - Ekberg W 01024 13,4a

6 Hundredprocent Up - Lilius M 65611 12,5a

7 Ottilia Fri - Lindberg I 61682 12,8a

8 Qeen Roc - Djuse M A 36671 12,4a

9 Be the One - Halme H 32130 13,5a

10 Isa - Schön M 07012 11,6a

11 Beauty Wind - Djuse M E 41123 12,6a

12 Highsurprise Laday - Forslin H 42230 13,0a

13 Love No Pain - Strandberg E 10121 13,5a

14 Stella Pona - Moberg K 62010 12,9a

15 Mellby Guava - Wickman L 16022 12,4a

V75-3, 2 140 meter auto

1 Vikens Easy - Artursson L 70210 12,8a

2 Mojo Express - Kihlström Ö 46235 13,7a

3 Epimetheus - Ohlsson U 22321 12,4a

4 Global Attention - Adielsson E 6d711 12,6a

5 Greta Journey - Sjöström C 0d0d1 12,3a

6 Art Brown - Skoglund R N 14011 14,2a

7 Xtra G.T. - Lindström T 24110 14,1a

8 Stiernhööks Siri - Frick K 43322 12,3a

9 Jaguar C.Boko - Alsén O 52376 14,5a

10 Digital Eye - Goop B 12071 13,2a

11 Håna Am - Djuse M 13117 14,6a

12 Crank - Bergh R 81221 13,7a

V75-4, 2 140 meter volt

1 Arragon - Ohlsson U 24054 24,2

2 Guli Glöd - Lilius M 06460 23,6

3 Orvar Mollyn - Goop B 73323 24,2

4 Hugo Bäck - Westholm J 35253 24,4

5 Grislefaksen G.L.* - Mjölneröd J R 2d241 25,1

2 160:

6 Emil Mollyn* - Andersson M J 02310 22,3

7 Mine* - Östre O J 50011 24,1

8 Månlykke A.M. - Melander G 12121 22,8

9 Guli Rubin - Adielsson E 45d32 24,0

10 Tangen Piril - Melander M 57142 23,9

2 180:

11 Sjö Odin - Högberg A 607d0 23,1

12 Roli Eld* - Kihlström Ö 21122 22,5

13 B.W.Rune - Djuse M E 211d3 23,1

14 Art Kjarvald - Skoglund R N 75406 21,3

15 Eld Rask - Djuse M A 0d585 22,8

V75-5, 2 140 meter auto

1 Electrical Storm - Djuse M 15304 12,3a

2 Casanova Sisu - Ohlsson U 07302 12,9a

3 Monfalcone - Strömberg P 1d530 12,2a

4 Final Dream - Sedström L 110d2 11,2a

5 Super Photo Bood - Eriksson K 12043 12,4a

6 Vikens High Yield - Bergh R 61110 11,0a

7 Franklin Face - Skoglund R N 46375 11,0a

8 Urgent Call - Andersson O J 34210 11,5a

9 Kaptah* - Adielsson E 76302 12,7a

10 Cab Lane - Lennartsson P 21101 11,2a

11 Mr Clayton J.F. - Djuse M E d3034 11,2a

12 Digital Summit - Kihlström Ö 2d214 11,6a

V75-6, 2 640 meter auto

1 Accolade - Andersson O J 20214 12,8a

2 Pleasure for Cash - Djuse M A 14241 11,2a

3 Joseph Boko* - Forss M 13337 11,2a

4 Rally Hans - Goop B 50313 10,6a

5 Zizou - Halme H 15661 12,0a

6 Dwayne Zet - Kihlström Ö 6101d 12,4a

7 Digital Class - Ohlsson U 34226 11,5a

8 Mas Capacity* - Kontio J 51243 12,6a

9 McGarret - Andersson M J 11053 11,3a

10 G.R.J.'s Wolverine - Stjernström M 33135 12,9a

11 Celinn Palema - Eriksson A 12700 12,3a

12 Speedy Tilly - Bergh R d2404 11,4a

V75-7, DD-2, 2 640 meter auto

1 Order to Fly - Lennartsson P d3145 11,5a

2 Remarkable Feet - Westholm J 5212d 11,6a

3 Elian Web* - Kontio J 53084 09,9a

4 Vagabond Bi - Ohlsson U 26243 10,7a

5 Nadal Broline - Goop B 52436 09,1a

6 Västerbo Grosbois - Pöllänen R 32448 11,3a

7 Selmer I.H. - Forss M 11021 11,3a

8 Sir Henry P.Hill - Skoglund R N 3472d 11,5a

9 Who's Who - Kihlström Ö 123d0 11,0a

10 Coin Perdu - Adielsson E 10511 12,1a

11 On Track Piraten - Djuse M A 35644 09,4a

12 Hawk Cliff - Sjöström C 21660 11,1a


ANNONS: Här kan du ta rygg på systemet ”Sportbladets Tidiga V75-tanke” på V75. [Extern länk]


Publicerad:

Prenumerera på nyhetsbrevet Travkollen

Allt om det hetaste i travets värld – varje fredag!