”För barnförbjuden – intervjun sändes inte”

Oskar Florhed om besvikelsen efter söndagens startkaos: ”Korpen-klass”

Uppdaterad 2021-11-18 | Publicerad 2021-11-09

Ungdomsloppet inom söndagens V75-tävlingar föregicks av ett smärre kaos.

En som kom bort i oredan var Oskar Florhed och efteråt kokade känslorna.

– Min tv-intervju efter loppet var nog för barnförbjuden och sändes inte, säger Oskar till Trav365.

Den gångna helgens V75-tävlingar på Sundbyholmstravet bjöd på toppsport i massor, samt en del olyckliga incidenter. Som i lördagens gulddivision, samt söndagens ungdomslopp. Starten i det senare gick visserligen iväg och Reven Dejavu spårade varje meter, men den stora frågan vi tog med oss: borde det inte varit omstart?

En som var fly förbannad efter loppet var Oskar Florhed som satt bakom skrällen Omega Superstar. Deras V75-äventyr slutade i galopp och när Trav365 når honom på telefon har han uppfattningen klar om vad som inträffade – och vad som domarna borde ha gjort annorlunda.

– Incidenten händer innan det man ser på reprisen, under själva uppkörningen till bilen. Nummer två felar långt innan start och blir sen. Det är meningen att den ska ligga först, sedan häst nio och sedan min, annars blir det inte rättvist. Nu kommer Iina Ahos häst i full galopp upp mot bilen, innan kusken sedan börjar backa igen. Hon tar bort två ekipage, inklusive sig själv, och självklart var jag både förbannad och tjurig efter loppet, berättar Oskar.

”Lika irriterad om vi vunnit”

Vad hade Iina kunnat göra annorlunda?

– Hon skulle bara kört upp, även om hästen galopperar, och måste vara på sin plats. Eller inte vara med över huvud taget. Många tror säkert att man är irriterad och skyller ifrån sig bara för att man kört galopp, men jag hade varit precis lika irriterad om vi vunnit loppet. Nu blir min häst spänd, tar några galoppsteg och går över i passgång.

Äventyret var således över lika snabbt som det började, till stor besvikelse för hela kretsen kring Omega Superstar. Även Kevin Oscarsson kom i kläm och fick sin dag förstörd på grund av startdebaclet. Oskar fortsätter:

– Då måste man ändå kunna ta en omstart, själv tycker jag att det var solklart. Det är för svagt av domarna som skött sig dåligt hela helgen. Hade de inte tagit omstart i lördags så hade de nog gjort det i mitt lopp, men de vågade väl inte för att det blivit så mycket skit? De kan aldrig ta på sig att det är deras fel, tyvärr. Tvåan borde fått böter för dålig anslutning efter bilen. Jag tror nästan att de glömde bort det på grund av allt strul. Eller så brydde de sig inte?

Mysteriet med den röda pinnen

Oskar nämner två lopp under lördagen som han anser banpersonalen agerat tveksamt, där nämnda gulddivision trots allt är det som sticker ut mest.

– Den där röda pinnen som var avbruten har väl hoppat dit själv? Om den ligger i busken ska väl kuskarna inte få några böter? Det är klart man är uppgiven. Ingen kan säga att de gjorde ett bra jobb under helgen. Det är hela tiden att kusken aldrig ska göra ett enda fel eller misstag, för då blir det böter direkt. Vi måste alltid vara så perfekta.

– Vad är det för krav på funktionärerna egentligen? Får de någon utbildning annat än vid något tillfälle varje år? Räcker det? Jag förstår att det är otroligt svårt att hitta funktionärer, de flesta är ju 60-plus och kanske inte har hängt med i utvecklingen. Det är ett stort problem på alla Sveriges travbanor att det är brist, och då dömer de ojämnt. Är det en kostnadsfråga? När det handlar om V75 kanske man ska ha proffsdomare, även om det kanske inte alltid hjälper.

”Var nog för barnförbjuden”

Florhed genomförde direkt efteråt en intervju i V75 Direkt men den fick tv-tittarna inte se.

– Min intervju efter loppet var nog för barnförbjuden och sändes inte. Jag sa bara att det var för dåligt att vi har funktionärer som inte håller den nivån travets elitserie kanske kräver. Att det var Korpen-klass på startbilspersonalen den här helgen. Jag sa det i går och står för det även i dag. Domaren dömer, visst, men hur ofta får man höra att de gjort fel?

Hur känns det inombords dagen efteråt?

– Det är en ny dag i dag. Jag har varit med om värre saker i livet än det här, avslutar Oskar.

Trav365 har även pratat med riksdomare Staffan Falk om hans syn på det hela. Han var själv på plats båda dagarna och i hans yrkesroll är han med och stöttar måldomarnämnderna ute på banan i samband med V75 och större tävlingar. Under ett år blir det i regel 15-20 arbetsdagar runt om i landet för en riksdomare.

Hur reagerar du själv när startpersonal och domare hamnar i centrum som under den gångna helgen? De är ju trots allt människor som alla vi andra...

– Det är klart att man reagerar och det är inte kul att hamna i centrum i något sammanhang. Det har dock blivit mycket, mycket bättre de senaste 20-30 åren bland funktionärerna.

Ska inte vara omstart

Skulle du kunna förklara vad som gäller om en häst, som i Oskar Flodheds fall, blir störd i samband med själva uppsamlingen strax innan start?

– Det är så här att startpersonalen kollar på hela startfältet så att säga. Att det blir lite störningar här och där händer i vart och vartannat lopp. Sedan ska deras fokus ligga på att alla får chansen. I det här fallet galopperar Oskars häst cirka hundra meter före start men sedan ställer sig den och kommer på sin plats. Varken startpersonal eller jag själv reagerade på det.

Staffan utvecklar vidare att man även har sett om loppet och inte ändrat åsikt. Omega Superstar blir visserligen generad men ställer sig lagom till start. Så påståendet om att det borde varit omstart delas inte av Falk.

– Nej, det har vi ingen riktig förståelse för. Ett och två galopperar men att det skulle vara en extrem störning på grund av det kan inte jag se.

Ville avvakta och se

Det startpersonalen hade störst fokus på var Airborne som felade och dessutom sprang in i vingen med full kraft. Om resultatet blir att vingen som följd slår mot konkurrenterna så uppstår ett störningsmoment. Att Iina Aho som satt upp bakom Tresexton skulle få böter för dålig anslutning delas heller inte av riksdomaren.

– Det kan hon inte få om hästen galopperar, då är hon borta. Den som är bakom, häst nio, har två spår att välja på och kan välja spår ett om tvåan galopperar. Skulle vi ta på det skulle vi ta på vartannat lopp, det är därför regeln kom till. I det här fallet hade i alla fall jag inte gjort något annorlunda.

Staffan har som väntat pratat ingående med startpersonalen och nämner bland annat det som inträffade under lördagen där ljudsignalen som förkunnar omstart hördes en bra bit in i loppet.

Vid en eventuell omstart som i lördags, varför fälls vingarna in? Bränner inte hästarna sitt krut då?

– Det är olyckligt. Man kan säga så här. Tar man omstart tidigt så man inte kommit upp i full fart då har man vingarna ute och samlar om så att de inte springer iväg. I det här fallet ville de avvakta och se om det skulle bli en flygande start som i fallet med Ulf Ohlsson. Bilen måste ju åka ifrån fältet när startlinjen passeras. Just i det här fallet hörde ingen omstartssignalen, ljudet var helt enkelt inte tillräckligt bra.

”Flera olyckliga omständigheter”

Vissa som såg loppet kanske reagerade på att signalen kom väldigt sent och att det, möjligtvis, kanske var ett tekniskt fel. Kuskarna verkade hur som helst inte uppfatta att det var omstart förrän efter ungefär ett halvvarv.

– Det var flera olyckliga omständigheter och det tar ibland lite extra tid att någon ska trycka på omstartssignalen. Vi har tagit lärdom av det här. Tills allt är allright med starten så kan man kanske ligga kvar med bilen mitt i banan så att de kan se att det blinkar. Det blir dessutom alltid sämre med hörseln på kuskarna under vintern, vilket flera har berättat. De sätter nämligen på sig sina öronlappar så att man inte ska frysa om öronen, avslutar Staffan.

Följ ämnen i artikeln