Mejla

Micke Nybrink

Allt handlar om en sak – hur bra är ’Proppen’?

Micke Nybrink inför Elitloppet: Att bara vara med för att visa upp sig för tv-publiken är uteslutet

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2 | Foto: MARIA HOLMÉN/TR BILD
Daniel Redén, Propulsion och skötaren Ellinor Wennebring.

Han hade ju lagt av, det var vi övertygade om. Vilket kändes dystert, ofärdigt liksom.

Men han tränade och tränade – och så tränade han igen. Propulsion har tränat så hårt som ingen häst någonsin tränat.

Men han har inte tävlat på länge.

Så frågan vi ställer oss är: Kan man träna en häst till vinst i Elitloppet?

Jag tänkte försöka svara på det.


ANNONS: Nu kan du andelsspela med Sportbladets experter på V75, V86 och GS75. Här går du med i andelslaget. [Extern länk]


Vi har redan fattat, sedan länge, att det här blir något vi aldrig tidigare sett i travet. Elitloppet är ju egentligen mest känt för sin publik. 30 000 personer som väsnas och trängs på Solvalla, där alla vet vem som vinner och gärna berättar det.

Nu ska alltså dårarna köra travfesten för tomma läktare – och inbillar sig att det
kommer att bli både sevärt och spännande.

Vet ni vad? De har helt rätt. Jag tror faktiskt att det kan bli extremt lyckat, att fler personer än någonsin kommer att se Elitloppet och att det här kan bli ett avstamp mot ännu högre höjder. Travet har aldrig haft sådant flyt som nu.

Hur många av er lever egentligen era liv ute i det fria? Nej, ni (jag är en dinosaurie) älskar att se allt på era skärmar – Elitloppet 2020 blir en ren orgie i virtuella effekter, slowmotion och exakthet.

Och så startar han, Pro-fucking-pulsion är med. Jag ska inte säga att jag grät när det blev klart i lördags men jag kan erkänna att jag slängde mig ner på golvet och gjorde tio armhävningar med klapp, reste mig upp och skrek ”nu jävlar!”. Oroa er inte, ingen såg eller hörde.

”Proppen” nötte på

Vi har ju inte haft en aning.

Tränare Daniel Redén har sagt att Propulsion motionerar på, men det har mest varit en pliktskyldig rapportering. Från början var ju målet, det sa Redén direkt efter Prix d’Amerique i Paris i januari, att ”nu går vi för Elitloppet en sista gång”.

Ändå har det inte pratats tillräckligt mycket om det. Nej. Alla jag lyssnat med har sagt att det blir nog inget. Travhästarnas Usain Bolt har lagt skorna på hyllan. Vi får aldrig chansen att se den superatletiska världsstjärnan segerdefilera i Elitloppet. Det blev inget rosaskimrande avsked. Sagan är slut. Nu blir det göka på heltid.

Men Redén nötte på, eller rättare sagt Propulsion gjorde det. Han fick gå sina extremt jobbiga intervaller på den tungsprungna sandbanan. I stillhet utanför Örsundsbro ligger Stall Zets fantastiska träningsanläggning och där har ”Proppen”, i lag med stallets övriga kanoner, höjt sig för varje pass den senaste tiden.

Tro för fasen aldrig att han skulle starta i Elitloppet den här femte gången om han inte känns som en miljard. Att bara vara med för att visa upp sig för tv-publiken är uteslutet.

Jag har bara sett en film från det berömda jobbet förra torsdagen. Tre tuffa intervaller på rakbanan följdes upp av ett heat på 2 000 meter med 1.13,5 sista 700. Han flög fram, jag lovar. ”Den farten kan knappt en bil köra på vår bana”, kommenterar Redén.

Jag visade filmen för min son Alexander. Han är sju år och har sett en del trav. ”Vad snabbt han sprang! Så där fort brukar de inte springa i loppen pappa”. Ni fattar, till och med ett barn ...

Tar sig till final från alla spår

Så vi ser alltså fram mot ett Elitlopp där, om ni frågar mig, det bara handlar om en sak: Exakt hur bra är Propulsion i år?

Att han är bästa hästen vet jag. Att han har sämsta spåret i försöket känner jag också till. Men om jag ska vara helt ärlig, spåret är en skitsak, lite mjäll på kragen. Om han är på den nivån jag tror och hoppas tar han sig till final från alla spår.

Väl i finalen får han kanske aningen bättre läge. Och eftersom de andra gasar för ledningen, det görs med alla normala kusar med segerambitioner i Elitloppet, får han sin resa i draget.

Sedan beror allt på när Örjan Kihlström släpper loss hästkrafterna. Han är etiketterad att köra för sent, det har till och med drabbat Propulsion i Elitloppet, men han är också känd för att med jämna mellanrum gasa så hårt och offensivt att Björn Goop, Robert Bergh, Lutfi Kolgjini och Jos Verbeeck alla skulle nicka gillande. Även om Jos tycker att han borde kört över någon också.

Om ni tillåter en liknelse: När Örjan Kihlström nu får chansen att pegga upp Propulsion igen, med fyra mulligans ute i skogen, kommer han inte ta fram järnsjuan. Han tar fram sin driver, tittar på bollen och skriker sedan: ”Nu ska du dö, din lilla
jävel”.

Sedan attackerar han – och nu menar jag i finalen. Killen är ingen Franck Nivard som kör finalen i försöket (Bold Eagle 2017).


ANNONS: Nu kan du andelsspela med Sportbladets experter på V75, V86 och GS75. Här går du med i andelslaget. [Extern länk]


Ett enastående startfält

Ja, det här var kanske aningen färgat? Det ni läst hittills, menar jag. Inget skulle glädja mig mer just nu än att han fick vinna. Ni får ursäkta mig men jag är så stissig, upphetsad och exalterad som jag inte trodde jag kunde bli för ett travlopp. Ha överseende, döm mig inte.

Får att se mer nyktert på saken. Motståndet han ställs inför är långt ifrån småpotatis. Egentligen är det enastående vilket startfält Elitloppet i år bjuder på, i den tid vi lever.

Det första försöket blir en spetskamp mellan Disco Volante och Missle Hill. Disco är rysligt kvick och Missle Hill är minst lika rapp. Sedan är frågan om det blir full gas länge eller om en av dem (Disco?) galopperar när det går i 190.

Tycker nästan synd om Ouvrie

Jarmo Niskanens kommer från Frankrike med Earl Simon och är toppseedad av
Solvalla, han och Propulsion. Han fick också spår åtta i sitt försök, mot de där två gasglada hemmahästarna. Det kan möjligen fixa sig, även om Franck Ouvrie ska lösa ett uselt startspår i sitt första lopp i Sverige någonsin. Jag gissar att killen borde börja kolla på en massa gamla försök. Vi ger honom det tipset. Vi vill honom väl, inte ge honom en traumatisk spår åtta-upplevelse.

För åttonde bakom bilen över 1 609 meter är i praktiken som att starta 20 meter efter. Det är så dåligt det kan bli. Man hamnar ohjälpligt sist. Kihlström vet hur han ska agera. Om Ouvrie gör det är tveksamt. Jag tycker redan synd om honom.

Min topp tre i finalen i Elitloppet:

1. Propulsion

2. Cokstile

3. Missle Hill.

Läs allting inför Elitloppet här:

Av: Micke Nybrink

Publicerad:

LÄS VIDARE