De senaste årens travhistoria skrivs om

Sportbladets Mattias Karlsson om Propulsion-utredningen

Travhistorien har skrivits om.

Travvärlden blir aldrig mer sig lik.

Kvar att minnas finns en av de mest karismatiska travhästarna vi har upplevt.

Daniel Redén, Propulsion och Örjan Kihlström efter Elitloppssegern.

Presskonferensen på Solvalla var så stark som travsporten kan bli utanför tävlingsbanan, läget blir inte mer extremt än så här.

Det här blir också en känslosam beskrivning av en definitiv historieomskrivning som inte går att ta in ännu.

Allt var så klart och tydligt. Propulsion har varit nervsnittad. Tränaren Daniel Redén har varit ovetande. Alla resultaten kommer att strykas.

Propulsion är en så stor del av travhistorien de fem senaste åren. Det är en av de allra största travhästarna genom tiderna. Det är en häst som precis alla kan känna igen på personligheten.

Ny Elitloppssegrare

Segern i Elitloppet på Solvalla den sista söndagen i maj var en av de absolut största travhändelserna genom tiderna. Nu har Cokstile med kusken Christoffer Eriksson vunnit Elitloppet 2020.

Borta är också fyra segrar i Norrbottens Stora Pris, tre segrar i Hugo Åbergs Memorial, en seger i Åby Stora Pris och en seger i Olympiatravet. Alla miljonlopp och klassiska segrar.

Borta är också två andraplatser i Elitloppet. Borta är flertalet rekord och utmärkelser.

Eftersom en nervsnittad häst inte får tävla på andra håll i Europa heller räknar jag med att alla insprungna 33 miljoner kronorna efter importen från USA raderas. Borta är också två segrar i Masters, en seger i Finlandia Ajo och en tredjeplats i Prix d’Amerique. Bland mycket annat.

Handsome Brad har vunnit Olympiatravet 2019. Readly Express har vunnit Åby Stora Pris 2018. Mosaique Face har vunnit Hugo Åbergs Memorial 2016. Makethemark har vunnit Norrbottens Stora Pris två gånger och Åby Stora Pris 2019. Milligan’s School har vunnit Masters 2018. Bland mycket annat.

Inget att fira

Det bara svindlar och snurrar. Det går inte att överblicka. De senaste årens travsport är inte längre vad vi har vetat.

Ingen av de nya vinnarna kan glädjas åt det eller leva på det. Det är något annat än när det förekommit medveten dopning i storlopp.

Det här drabbar alla. Det är allas olycka.

Det är svårt att tro att Propulsion har varit påverkad av nervsnittningen i hovarna. Det borde inte gå att ha den långa karriären han har haft med det ingreppet. Mycket tyder på att han haft full känsel och att nerverna kan ha växt ut igen.

Ändå frångår det inte fakta att Propulsion aldrig var tillåten att starta i Sverige och aldrig skulle ha gjort resan över Atlanten.

Nu är det som återstår att få veta vilka som har gjort fel och vems ansvar det är. Helt klart har förbundet Svensk Travsport gjort stora missar i sina tillstånd och granskningar.

Travvärlden och travhistorien kommer aldrig bli densamma. Det är vad de ansvariga måste inse och förstå.

Kommer få kärlek

Den mäktiga travhästen och individen Propulsion kommer jag ändå alltid att minnas. För den muskulösa fysiken, för den kloka uppsynen, för de mjölksyresprutande viljeinsatserna, för tävlingsglädjen i ögonen, för den välmående utstrålningen.

För Daniel Redén kommer Propulsion alltid att betyda lika mycket. Jag kommer ut till Stall Zet på Furuby Gård utanför Enköping och klappar på ”Proppen” så snart jag kan. Stallet kommer se till att den älskade livskamraten kommer att få det bästa pensionärslivet.

Propulsion förstår vad som har hänt. Han vet ändå vad han kan och vad han har gjort.

Vi andra får leva med den här mardrömmen för alltid.

Det är en av tidernas mest dramatiska sporthändelser.

Travhistorien har fått ett stort mörkt tomrum.

Prenumerera på nyhetsbrevet Travkollen

Allt om det hetaste i travets värld – varje fredag!