Hamburgerkedjan satsar på vegetariskt

Uppdaterad 2019-06-13 | Publicerad 2019-06-12

Hamburgerkedjan Max har satsat på sitt vegetariska utbud under de senaste åren. Nu växlar de upp ytterligare – med målet att varannan burgare som säljs ska vara vegetarisk 2022.

– Vi satsar på att göra branschens godaste gröna burgare, säger Kaj Török, informations- och hållbarhetschef på Max Burger.

Max Burger är Sveriges näst största hamburgerkedja och företaget kallar sig stolt ett klimatpositivt sådant.

Det var 2008 som kedjan genomförde en stor klimatanalys för att få reda på hur stor deras klimatpåverkan var.

– Det vi fick reda på var att vi var en del av problemet, säger informations- och hållbarhetschef Kaj Török.

Sedan 2008 har de arbetat med att minska sin klimatpåverkan genom trädplantering – men de har även satsat på att utveckla sitt vegetariska utbud.

”Gör gröna burgare för köttälskare”

Sina första gröna burgare började säljas 2015 och då utgjorde de två procent av försäljningen. I dag ligger siffran på 20 procent.

– På tre år har vi alltså ökat försäljningen av gröna burgare med 1 000 procent. Det här sänker våra utsläpp snabbt och vi försöker hela tiden ta fram nya burgare som är ännu godare än de förra för att kunna minska våra utsläpp ännu mer – tillsammans med våra gäster.

Nu är kedjans mål att varannan burgare som säljs 2022 ska vara köttfri. Det gör vi genom att satsa på branschens godaste burgare, säger Török.

– Vi har många burgare som blivit poulära bland veganer och vegetarianer, men nu gör vi gröna burgare för köttälskare, säger Török och fortsätter:

– När man frågar svenskarna så säger ungefär 60 procent att de vill äta mindre rött kött. Det vi gör är att hjälpa de som vill det.