Ministern om hemmasittarna: Tolererar inte diskriminering

Föräldraföreningen gjorde stickprov: ”Svindlande siffra”

Publicerad 2023-05-15

Det larmas om en ökande grupp ”hemmasittare” i Sverige.
Samtidigt tvingas elever som Hanna, 18, undervisa sig själva med Google.

– Så ska det absolut inte vara, skriver skolminister Lotta Edholm (L) till Aftonbladet.

Reaktionerna blev många när Svenska hjältar berättade om Hanna, 18, som talade i Sveriges riksdag för att ge röst åt barn som nekas rätten till utbildning. I högstadiet klarade hon inte av att vara i klassrummet på två år eftersom det var en så stökig miljö. Istället fick hon utbilda sig själv med hjälp av Google.

– Jag vill att de som bestämmer ska ordna så att alla elever, även de som inte har föräldrar som kan kämpa för dem, får rätt till utbildning, sa Hanna till Svenska hjältar efteråt.

Hanna, 18, tvingades i högstadiet undervisa sig själv med hjälp av Google.

Elever, föräldrar och lärare har hört av sig till Aftonbladet efter publiceringen. Även skolminister Lotta Edholm (L) har reagerat på att Hanna tvingades undervisa sig själv.

– Så ska det absolut inte vara. Ingen ska behöva ta ansvar för sin egen utbildning på det sättet. För mig är det uppenbart att skolor behöver bli bättre på att möta eleven där han eller hon befinner sig och ge alla det stöd man behöver för att klara skolan, skriver Lotta Edholm till Aftonbladet.

”Slumpen avgör”

En grupp som kämpar för de drabbade barnen ideellt är politiskt obundna föräldranätverket Rätten till utbildning. De har egen erfarenhet av hur barn farit illa i skolan och anser att det handlar om systemfel.

– I dag är det slumpen som avgör om barn får en utbildning. Ofta behöver föräldrarna själva plugga skoljuridik för att kunna hävda barnens rättigheter, säger Christian Wettergren från föräldranätverket.

Elever som har högre skolfrånvaro än 50 procent, ofta kallade ”hemmasittare”, tros vara en växande grupp men ingen vet hur många de är. Skolverket har i en utredning konstaterat att ett nationellt frånvaroregister skulle vara möjligt men det är inget som finns i dag. Skolminister Lotta Edholm skriver till Aftonbladet:

Ingen ska behöva ta ansvar för sin egen utbildning på det sättet, säger skolminister Lotta Edholm.

– Jag hade gärna sett att ett nationellt frånvaroregister fanns på plats redan idag. Det ger möjlighet att få tillbaka fler hemmasittare till skolan. Precis som Skolverket konstaterat i sin utredning krävs ändringar i skollagen och då måste det föregås av ett lagstiftningsarbete med utredning så att det blir rätt. Min förhoppning är få på plats nödvändiga åtgärder så snabbt som möjligt.

”Svindlande siffra”

I frustration över att inget händer beslöt föräldraföreningen att ta fram egen statistik. De kontaktade över 50 av landets största kommuner och bad om frånvarorapporter från skolplattformarna.

– Det är statistik som vi vet redan sammanställs i programmen och som var enkel för kommunerna att ta fram. Det förvånar oss att lagändringar skall behövas med tanke på att statistiken uppenbarligen redan finns, säger Christian Wettergren.

Nästan alla kommuner svarade på förfrågan.

– Om vårt stickprov visar rätt handlar det om svindlande 17 000 elever i Sverige som är frånvarande mer än hälften av tiden.

Samtidigt finns det ett stort mörkertal, som i fallet med Hanna, 18. Hon fick inte undervisning på två läsår men räknades ändå som närvarande. Enligt föräldranätverket är det ganska vanligt, särskilt för elever med funktionsnedsättningar.

Christian Wettergren från föräldranätverket Rätten till utbildning.

– Staten diskriminerar barn och unga som inte får sin utbildning tillgodosedd. Den ena utredningen tillsätts efter den andra istället för att justera de kryphål som finns i lagstiftningen och hjälpa de barn som lider i detta nu och förlorar år av sin skolgång, säger Christian Wettergren.

”Ingen ska diskrimineras”

En forskningsstudie vid Karolinska institutet 2021 visar att hälften av barnen med autism går ut grundskolan utan slutbetyg. Enligt föräldranätverket handlar det om systematisk diskriminering, något även FN:s barnrättskommitté kritiserat Sverige för. Skolminister Lotta Edholm bemöter kritiken:

– Ingen ska diskrimineras i svensk skola. Alla elever ska få det stöd de behöver för klara skolan och nå utbildningens mål. Det är skollagen tydlig med och alla skolor har ett stort ansvar i att säkerställa detta. Jag tolererar inte att någon blir diskriminerad, varken i skolan eller samhället, skriver hon till Aftonbladet.

Regeringen har presenterat satsningar på fler speciallärare och särskilda undervisningsgrupper. De har också förbättrat skolors möjlighet till samarbete med socialtjänst. Föräldraföreningen vill ha fler konkreta lösningar och befarar att situationen kan bli ännu värre framöver.

– Det är dags att politiker på alla nivåer tar sitt ansvar för det går ganska enkelt att göra något. Vi tror tyvärr att det kan ske en frånvaroexplosion nu när vi går in i svårare ekonomiska tider. Stödet till elever i behov av särskilt stöd är det första som dras in, säger Christian Wettergren.