Publicerad:
Uppdaterad:

Miljöhjälten

PRESENTERAS AV

Affären som räddar matsvinn – och hjälper utsatta människor

Av: Susanna Vidlund

Publicerad:
Uppdaterad:

Förpackningen kan vara lite tillknycklad, moroten fläckig eller så har varan kort datum.

I butiken Maträtt säljs varorna som de vanliga matbutikerna inte vill sälja.

– Vi säljer överbliven mat och bekämpar samtidigt matfattigdomen och erbjuder arbetsträning för dem som står långt från arbetsmarknaden, säger Ida-Lina Frisell, butikschef.

Hos MatRätt är maten prisvärd. ”Det märks att värdigheten att kunna få välja vad man ska äta är viktig för våra kunde. Och man behöver inte säga nej till allt barnen vill ha”, säger butikschefen Ida-Lina Frisell.
Foto: Erika Persson
Hos MatRätt är maten prisvärd. ”Det märks att värdigheten att kunna få välja vad man ska äta är viktig för våra kunde. Och man behöver inte säga nej till allt barnen vill ha”, säger butikschefen Ida-Lina Frisell.

I mars i år invigdes Räddningsmissionens butik MatRätt på Flatås Torg i Göteborg. I butiken säljs varorna till ett lägre pris än i de vanliga livsmedelsbutikerna.

– Man kan handla till 70 procents lägre pris här och de som får handla här har en inkomst på under 9 000 kronor i månaden. När priserna är lägre som här då räcker ju pengarna lite längre, konstaterar Ida-Lina Frisell, 41.

Vilka är det som handlar hos er?

– Den största målgruppen är nya svenskar. Människor som får migrationsersättning eller försörjningsstöd. Det är också pensionärer med väldigt låg pension samt människor som inte har en hundraprocentig anställning utan jobbar timmar.

Förr tog man tillvara på allt

I butiken säljs mat som av någon anledning inte kan säljas i vanliga butiker. Det kan handla om mat som har kort bäst före-datum, men det finns också andra orsaker.

– Det kan handla om överproduktion eller om ytterförpackningar som är skadade. Vad gäller grönsaker är det andrahandssortering, att morötterna har fläckar och inte är i det där hundraprocentiga skicket som vi kunder vant oss vid.

Ida-Lina Frisell har tänkt på vårt konsumtionsmönster och hur vi i dag har en annan inställning till mat än man hade längre tillbaka i tiden.

– Även om vi som konsumenter ska använda gräddförpackningen samma dag, väljer vi gärna en förpacking som har minst en vecka till utgångsdatum. Förr tog man tillvara på allt och det fanns inte bäst före-datum heller. Man förbrukade det man hade.

Foto: Erika Persson
Ost är en attraktiv vara i butiken MatRätt, eftersom den är dyr i vanliga mataffärer.

Värdigheten att kunna välja

I den välfyllda butiken är frukt och grönt hårdvaluta.

– Det som är tydligt är att det som är väldigt dyrt i vanlig handel som ost, frukt, grönt och kött är mest attraktivt. Det är också det som är svårast att få in, eftersom livsmedelsbutikerna själva har blivit duktiga på att sälja ut produkter med kort datum.

Ida-Lina Frisell berättar att kunderna ofta bemöter dem med glädjerop.

– Det är väldigt mycket tacksamhet. Man kommer gärna fram och vill kramas. Det märks att värdigheten att kunna få välja vad man ska äta är viktig för våra kunde. Och man behöver inte säga nej till allt barnen vill ha.

Foto: Erika Persson
På MatRätt arbetar 4 anställda och ett antal volontärer. För närvarande arbetstränar 15 personer där. Det är jättemycket utmaningar, men vi har jätteroligt, säger Ida-Lina.

En väg in på arbetsmarknaden

MatRätts koncept är att minska matsvinnet, bekämpa matfattigdom och hjälpa dem som står långt ifrån arbetsmarknaden.

– De som arbetstränar hos oss står långt ifrån arbetsmarknaden. Nyligen hade vi en ung kille hos oss som arbetstränade. Först var han skeptisk, ifrågasatte mycket och visade ingen större lust att vara med.

Men efter en månad mjuknade killen och gav det en chans, berättar Ida-Lina.

– Han började känna samhörighet. Vi hade en avstämning och hjälptes åt med att se över vad han behövde lära sig för att kunna söka jobb i en vanlig butik. Han avslutade sin praktik för några veckor sedan och fick direkt ett jobb.

Vad kan de stora livsmedelskedjorna lära sig av er?

– Det hade underlättat för många som behöver hjälp in i arbetslivet om företagen gick in och stöttade upp mer än i dag. Många tror att det behövs en handledarutbildning för att göra sådant, men det enda som krävs är att man är en människa som ser andra.

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007.

Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet.

Av dessa utser vår jury sex hjältar som prisas på Svenska Hjältar-galan i december på Aftonbladet.se och i TV3.

Nominera din hjälte här nedan!

Publicerad:

LÄS VIDARE

Prenumerera på Svenska Hjältars nyhetsbrev

Nyhetsbrevet för dig som inte vill missa några goda nyheter eller att läsa om alla fantastiska Svenska Hjältar.

Publicerad: