William, 19, byggde en elbil – av övergivet vrak

Uppdaterad 2023-01-12 | Publicerad 2022-10-15

William hittade ett övergivet bilvrak på en åker.

Två år senare hade han förvandlat fordonet till en fullt fungerande elbil.

– Folk tror att det svårare än det är, säger 19-åringen.

19-åriga William Bäckander, hemmahörande i Trollhättan, har varit intresserad av bilar och motorer sedan barnsben.

Han började köra cross när han var fem år gammal. Vid 14 års ålder skaffade han sin första bil att meka med.

– Jag har skruvat isär allt som jag har kunnat. Jag tycker det är intressant att ta reda på hur saker funkar. Jag tycker om när någonting är tekniskt komplext, säger William.

Intresset delar han med sin pappa Patrik och för drygt tre år sedan fick de en idé: De ville bygga om en gammal veteranbil till en elbil.

Far och son lade ut en efterlysning på ett internetforum om att de sökte en bil med rasad motor.

– Då dök det upp en bil som hade stått på en åker i Hörby över tio år. Den hade rostat en hel del på grund av fuktigt gräs. Bilen var ett lämpligt objekt för oss eftersom den saknade motor, säger William.

19-årige William Bäckander.

”Folk tror att det svårare än det är”

På höstlovet 2019 hämtade William och Patrik hem bilen som var en 40 år gammal Citroen 2CV.

Därefter satte William hemma i garaget igång arbetet igång med att elkonvertera fordonet. Patrik fanns som med som idéskapare och ekonomiskt stöd.

– Folk tror att det svårare än det är. Egentligen sätter man bara dit ett batteri och sedan en elmotor direkt på den befintliga växellådan, säger William.

Under två år lade William nästan all fritid på att bygga elbilen. Han uppskattar att själva elkonverteringen tog 300 timmar och att rädda karossen 400 timmar.

Prislappen slutade uppemot 100 000 kronor.

– Det kan låta som många timmar. Men bilen hade ju inget golv, inga trösklar och inget bagage. Man kan säga att det blev en totalrenovering av bilen. Mindre än hälften av tiden gick till elkonverteringen.

Bilen som William elkonverterade.

Vill inspirera andra

När bilbygget var färdigt fick han fordonet registrerat och besiktigat. Sedan dess har han använt sin elkonverterade Citroen som en vanlig personbil på vägarna.

– Det kändes nice när allt var klart. Men för en bilentusiast blir en bil aldrig riktigt klar, säger han.

William tror att elbilar är framtiden och ser flera positiva effekter med att köra elbil. Dels slipper man tanka dyrt drivmedel, dels är elbil miljövänligare.

– Jag gillar gamla bilar och det hade varit tråkigt om alla bilar elkonverterades. Men om majoriteten av alla bilar byts ut till elbilar skadar en liten procent bensinbilar inte så mycket.

Han hoppas kunna inspirera andra och har startat en grupp på Facebook som heter ”Elbilsbyggen Sverige” som nu har 3 000 medlemmar. Där är intresset stort och medlemmarna tipsar varandra om hur man ska göra.

– Idag skulle jag kunna bygga för en billigare peng. Ungefär 50 000 kronor. När jag byggde fanns inget Facebook-forum, så det var lite av en djungel att navigera genom allt.

Williams bästa tips till andra som vill elbilsbilskonvertera är att hålla sig till äldre bilar.

– Äldre bilar har svagare besiktningsregler. De håller sig till reglerna som gällde när de producerades.