Traktorn var en halvmeter från tågkrasch

Uppdaterad 2021-05-24 | Publicerad 2021-05-22

Det kunde ha slutat riktigt illa.

Kustpilens tåg 8556 på väg från Kalmar till Linköping var bara en hårsmån från att krascha med en traktor som stod mitt i en obevakad järnvägsövergång i Målilla.

Utan Martin Pettersson och hans vän hade katastrofen varit ett faktum.

Ett Kustpilen-tåg var nära att krocka med en traktor den 8 maj vid en obevakad järnvägsövergång i Målilla. (Arkivbild).

– Jag beundrar de här grabbarna som var på plats. De gjorde en hjälteinsats. Det hade kunnat gå helt åt skogen, säger Alexander Johansson som är säkerhetsinspektör på Transdev i Linköping.

Lördagen den 8 maj var Kustpilen på väg mot Linköping. När tåget närmade sig den oövervakade plankorsningen Tillingeby i Målilla, Kalmar län, insåg tågföraren att det fanns ett hinder på rälsen. Där stod en traktor och i traktorn satt en man. Fordonet flyttade inte på sig.

Samtidigt närmade sig Martin Pettersson, 29, från Gamleby och hans vän sig korsningen i sin bil. Där hörde de tågets signaler.

– Det var min kompis som först reagerade. Han undrade varför traktorn inte flyttade på sig, hoppade ur bilen och skrek ”tåg” och viftade med armarna och jag kom efter där och gjorde samma sak.

Vad tänkte du när du såg tåget närma sig traktorn på spåret?

– Det jag tänkte var att det kommer gå åt helvete, rent ut sagt.

I sista sekund backade traktorn bort från spåret.

– Den kan inte ha varit mer än femtio centimeter från tåget när det åkte förbi. Det var fruktansvärt nära.

Urspårning och brand

Det är oklart varför traktorföraren inte flyttade på sig först. Men en sak står klart – Martin och hans vän förhindrade en katastrof, vilket Vimmerby tidning tidigare rapporterat om.

Alexander Johansson, Transdev

– Det var passagerare ombord. Krockar ett sådant tåg med en traktor blir det fruktansvärda skador. Det är risk för dem som sitter i tåget och naturligtvis för den som kör traktorn. I värsta fall kan traktorn slungas runt med skopor och andra redskap och slita upp sidor. Det hade kunnat bli fruktansvärt, leda till urspårning eller brand, säger Alexander Johansson.

Carolin Widén är tågförare och fackligt engagerad på Transdev.

– Man vill ju inte bli mos. Som tågförare sitter man på första parkett, säger hon.

Hon berättar att det är vanligt med incidenter på tågspåren runtom i Sverige.

– Jag var ute och körde i går. Först hade vi tio getter på spåret som sprang runt som yra höns. Lite längre fram var det en farbror som bestämt sig för att ta en långpromenad på spåret. Men han flyttade på sig när jag tutade. Det gäller att vi är uppmärksamma.

Veva ner och lyssna

Transdev har tackat de båda hjältarna för deras insats och gett dem en symbolisk gåva.

– Vi vill verkligen visa vår uppskattning och det är bra att allmänheten får se sådana här positiva nyheter. Det här är våra hjältar, säger Alexander Johansson.

Han konstaterar att tågföraren inte hade haft en chans att stanna tåget i tid.

– Det är en lång bromssträcka. Det beror förstås på hastigheten men man får räkna med en kilometers bromssträcka för ett tåg som förs fram i hög hastighet.

Han konstaterar att det gäller för bilister och andra som är ute att vara uppmärksamma och titta ordentligt så inte något tåg närmar sig vid de obevakade järnvägsövergångarna. Även tåghjälten Martin påtalar det.

– Jag brukar alltid veva ner rutan också och lyssna för säkerhets skull.

Carolin Widén menar att det finns en nonchalans bland delar av allmänheten och att man behöver skapa medvetenhet.

– Men det borde också vara en bättre säkerhet för allmänheten. Om det var bättre ordnat skulle man inte i lika stor utsträckning behöva använda sitt eget tänkande.

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007.

Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet.

Av dessa utser vår jury sex hjältar som prisas på den tv-sända Svenska Hjältar-galan i december.

Nominera din hjälte här nedan!