”När hundarna är här jobbar jag bättre i skolan”

Uppdaterad 2021-08-27 | Publicerad 2018-03-23

Barn och hundar är en oslagbar kombination. Inte minst i skolans värld. I lektionssalarna skapar våra fyrbenta vänner underverk tillsammans med eleverna.

Om pedagoghunden Saga på Björknässkolan i Nacka vetat den enorma betydelse hon har för elevernas välmående hade hon definitivt krävt fler rökta grisöron i lön.

Anton Johansson, 13, Henrik Danielsson, 11, Bryan Lopez, 12, Sebastian Karlsson, 12, Oscar Dalheim, 11, Kristofer Ujuk, 11, och Gustav Edin, 11 lever sin dröm. För dessa lyckostar är pussar, gos och bus en del av skoldagen.

Men för att inneha den fina titeln pedagoghund/terapihund räcker det inte med att man klarar av att ligga på rygg och bli kliad på magen. 

Kraven på de ”pedagogiska specialverktygen” Saga, 5, Buddy, 9, och lille Nelson, 3, som är under utbildning, är höga.

Övertygad om att hunden har en given plats även i skolans värld, som ett stöd inte minst för elever som av olika skäl har svårt att motivera sig att överhudtaget infinna sig i skolan och för barn som är i behov av extra stöd, lyckades läraren och Sagas matte, Åsa Sparr, få såväl föräldrar som personal att nappa på idén om att införa hundassisterad pedagogik i undervisningen för vissa elever.

Blev snabbt till en succé

Det har nu gått åtta år sedan Björknässkolan införde hundar i undervisningen. Hundprojektet blev en succé. Närvaron av Saga, Buddy och Nelson bidrar till att eleverna får en ökad lust och motivation till skolarbetet. 

– Vi har haft flera elever som av olika anledningar inte klarat av att gå till skolan men som tack vare hundarna gladeligen infinner sig. Med glädjen kommer lusten att lära och det yttersta beviset för att pedagoghunden gör ett enormt viktigt arbete har vi sett genom att resultaten förbättrats, säger Åsa.

Frigör speciella hormoner

– På samma sätt är det för barn med speciella behov som till exempel har svårt att sitta still. När de får läsa högt för Saga, Buddy eller Nelson koncentrerar de sig bättre. De tycker det är kul när hundarna lyssnar och när något är roligt är det lättare att ta till sig kunskap vilket i sin tur leder till bättre självkänsla och självförtroende, säger Åsa, som även märkt att barnen blir lugnare och mer harmoniska med en hund i klassrummet.

Förklaringen stavas oxytocin som är kroppens eget ”lugn och ro-hormon” som frigörs när vi umgås med djur.

”Får mig att jobba bättre i skolan”

Och att killarna i klassen gillar sina fyrbenta kompisar råder ingen tvekan om.

– Jag tycker hundar är bra för då har man lust att gå i skolan, säger Oscar och får medhåll av Sebastian.

– Jag gillar att hundarna är här för då jobbar jag bättre i skolan, säger han och lyfter upp Nelson i knäet.

Trettonårige Anton Johansson, berättar att han gick i en ”storklass” förut, men att han tyckte det var alldeles för hög ljudvolym.

– Det är svårare att jobba när det är stökigt. Här är det mycket lugnare och man kan arbeta i lugn och ro. Om man har en dålig dag och känner att man inte vill gå till skolan behöver man bara tänka på Saga, Buddy och Nelson. Då är det jättelätt att komma hit, säger Anton och klappar om Saga.

Bjuder på villkorslös kärlek

Det är inte ovanligt att barn tycker det är lite jobbigt att läsa högt för kompisar eller lärare. Men att läsa för en hund är en helt annan sak.

– Hunden är villkorslös i sin kärlek och dömer aldrig, till skillnad från oss människor, säger Åsa.

– Eleverna känner sig trygga tillsammans med hundarna.

Att få krama, klappa och kela med Saga, Buddy och Nelson är viktigt för barnen.

De är alla rörande överens om att de lär sig mer och presterar bättre när Saga är med på lektionen.

– Tidigare ville jag inte vara i skolan, i dag längtar jag hit. Nu tycker jag nästan det är roligare att vara i skolan än hemma, säger Gustav med ett skratt och berättar stolt att han har blivit bättre både på att räkna och läsa tack vare Saga.

Många får högre betyg

Att skolresultaten förbättras överlag skriver Åsa under på. Flera av eleverna, som tidigare legat efter med måluppfyllelsen, kommer att gå ut med godkänt i de flesta ämnen.

– Den stora skillnaden för mig som pedagog är att när jag arbetar med Saga har jag lättare att få elevernas uppmärksamhet. Hon hjälper till i skolarbetet men är också en belöning när eleven klarat en uppgift. Då kan de få gosa, lära henne trix eller bara gå en promenad.

När eleverna slutar i mellanstadiet kommer de inte längre att ha hund på schemat, vilket de tycker är jättetråkigt.

– Jag hade önskat att man fick ha hund i alla klasser, säger Anton.

Följ Svenska Hjältar på Facebook

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007.

Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet.

Av dessa utser vår jury sex hjältar som prisas på den tv-sända Svenska Hjältar-galan i december.

Nominera din hjälte här nedan!