22 DEC 2021 AFTONBLADET TV NYHETER

Strippa för Lars Vilks

 Avsnitt två av världens bästa konstpodd kastar sig mellan den allra farligaste och den allra mest harmlösa konsten.
Vi pratar om den danske högerextremist som nyligen klädde av sig naken på Moderna museet och en spansk feel good-konstnär vars kvinnoskulpturer blivit ett globalt fenomen.
Uwe Max Jensen är både utbildad konstnär och medlem i det högerextrema partiet Stram kurs. Den 12 december gjorde han ett performance på Moderna museet för att protestera mot att de inte köpt in Lars Vilks Muhammedteckning.
Han skällde och lyfte på benet för att kissa lite på konsten, något han gjort förut och därför bland annat blivit portad från Århus konstmuseum.
Samma helg som han vädrade sitt missnöje mot museet försökte hans partiledare bränna koranen i Skärholmen.
Hur nära står högerextremismen egentligen den här konsten? Och var det en bra eller dålig hundperformance?
Jaume Plensa är en spansk skulptör vars mindfullness-osande skulpturer får Clemens att mynta begreppet ”Wellnesskonst”. Tyvärr är han omåttligt populär och hans smala kvinnoansikten sprider sig över globen som ett virus.
Varför älskar alla den här må bra-konsten? Handlar det verkligen om att vi gillar ”skönhet” eller beror det på bra agenter?
Dessutom har Damien Hirst vaknat till liv igen. Den här gången har han gjort ett konstverk av ekonomin som omger NFT – ni vet de där digitala bilderna som man kan köpa för kryptovaluta.
Ett ganska fiffigt konstverk om du frågar ”I själva verket”.
Med Ulrika Stahre och Clemens Poellinger
Producent: Martin Aagård

24 JUN 2021 AFTONBLADET TV NYHETER

Därför har vi inte lärt oss något av Utøya

 Ali Esbatis nya bok ”Man kan fly en galning men inte gömma sig för ett samhälle”, är tillägnad hans dotter.
En vacker dag kommer hon att få läsa vad som hände på Utøya den 22 juli 2011 då terroristen Anders Behring Breivik avrättade 69 barn och ungdomar eftersom de var medlemmar i det socialdemokratiska ungdomsförbundet AUF.
Men inte än.
Boken har tagit lång tid att skriva.
Dels för att innehållet är så mörkt. Men även för att den politiska utvecklingen efter massakern gått i helt motsatt riktning mot vad han och många andra trodde när mördarens fascistiska ideologi avslöjades.
Den islamofoba terrorismen har fortsatt att växa, och den har hämtat inspiration i Behring Breiviks barnamord. Senast i Christchurch, Nya Zeeland.
Direkt efter dådet uppstod en dragkamp om hur händelsen skulle tolkas och förstås. Arbeiderpartiet var splittrat internt. Skulle de våga ta i den politiska frågan om vilka som skapat konspirationsteorin bakom dådet – att vänstern och socialdemokratin importerat invandrare för att förstöra den norska kulturen? Partiet vågade inte. Och två år senare förlorade de valet. Fremskrittspartiet, som Anders Behring Breivik själv var medlem i, ingick plötsligt i regeringen.
Tio år har gått. Hatet mot muslimer och vänstern har fortsatt växa, till den grad att överlevaren Ali Esbati hånats i den norska offentligheten för sitt hårda ställningstagande mot rasism.
Hur kunde detta bli Utøyas efterbörd? Och går utvecklingen att vända?
I Aftonbladet kulturs podd samtalar Ali Esbati med Karin Pettersson och Martin Aagård.