Hur ser man att man att man har med en seriös butik att göra?

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-23

Läs chatten med Johan Rydberg från Konsument Europa

Johan Rydberg säger: Jag är på plats.
Moderator säger: Då sätter vi i gång!
My säger: Hur vet man att man kan lita på den webbsida man vill handla på egentligen?
Johan Rydberg säger: Man kan nog aldrig bli helt säker. Det gäller att informera sig om så mycket man kan om man känner sig osäker. Vilka kontaktuppgifter lämnar säljaren? Vad har andra konsumenter för erfarenhet av henmsidan? Hur länge har hemsidan funnits registrerad? Du hittar en tiopunktslista om vad som kan vara bra att tänka på inför ett köp på vår här: http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403
Nick säger: Finns det någon säkerhetskoll man kan göra när man ska betala med Visa på nätet? Kolla efter ngn speciell symbol eller så?
Johan Rydberg säger: Du kan leta efter ett så kallat SSL certifikat. Det här innebär att anslutningen till servern är krypterad. Se till att den sida som du lämnar kortuppgifterna börjar med https:// istället för vanliga http://.
Eva säger: hur säkert är det att betala med kontokort på nätet? Det gör jag ofta på sj och andra resesidor, men det kanske är ett misstag? Kan andra få tag på den informationen?
Johan Rydberg säger: Så länge man vet att den man lämnar uppgifterna till behandlar dem på ett korrekt sätt, så är det inte fel att handla med kontokort eller kreditkort på nätet. Det som kan vara svårt att avgöra i vissa fall är om den man lämnar uppgifterna till är seriös. Dina kortuppgifter kan lika gärna hamna i fel händer när du handlar i en vanlig affär som när du handlar på nätet.
jimmy säger: Tjena. Om man näthandlar varor från andra länder - hur blir det med garantin?
Johan Rydberg säger: Garantier är ett frivilligt åtagande från säljaren eller tillverkaren av en produkt. Kontrollera därför alltid villkoren för att avgöra om garantin gäller i Sverige eller inte.
lova säger: Hej! Jag köpte en kamera på nätet, via en elektronikåterförsäljare. Den gick sönder (utan att det var mitt fel) tio månader efter inköp, men pga boende på annan ort och andra omständigheter kontaktade jag inte återförsäljaren förrän 13 månader efter inköp. Nu hänvisar återförsäljaren till tillverkaren och tvärtom – vad ska jag göra?
Johan Rydberg säger: Enligt konsumentköplagen har du alltid rätt att rikta dina anspråk mot säljaren. Det här gäller även för garantier som ställts av tillverkaren. Om tillverkaren inte vill ta emot kameran så skulle jag rekommendera att du vänder dig till säljaren i det här fallet.
Pillan säger: Hej ..vad gäller när man köper på internet?? Är det skillnad att handla som privatperson eller som företag?? Hur gäller bytesrätten över internetshopping??? Jag är nyfiken då jag jobbar på ett jobb som säljer varor över internet. MVH Pillan
Johan Rydberg säger: Det är skillnad om du handlar som privatperson eller företag. Konsumentköplagen och Distansavtalslagen gäller t.ex. endast för privatpersoner (konsumenter). Bytesrätt är något som är frivilligt för företag att erbjuda, däremot har man som konsument alltid rätt att ångra köpet inom 14 dagar i Sverige.
Lennart säger: om man vill köpa något i julklapp, kan man köpa en vara på öppet köp på nätet? Så att personen kan lämna tillbaka den om det blir fel.
Johan Rydberg säger: Det är en fråga som du måste ta upp med det företag som du väljer att handla från. Bytesrätten eller öppet köp är som sagt frivilligt och inte något som en säljare måste erbjuda. Om ångerrätten fortfarande gäller, kan det visserligen finnas möjlighet att återlämna produkten ändå.
Micke säger: Vad händer om man köper något och det är trasigt när det kommer fram, och personen som skickar det hävdar att det var helt när de skickade varan? Vad har man för rätt som kund då?
Johan Rydberg säger: Om du handlar från ett företag så ansvarar de för varan fram till dess att du har tagit emot den. Om varan är trasig när den anländer, så är det säljarens skyldighet att åtgärda felet. Oavsett vilken leverantör som säljaren har använt, så står säljaren risken.
Karl säger: Hur ser man om man har med en seriös butik att göra? Kan man se det på hemsidans layout eller är inte detta så viktigt?
Johan Rydberg säger: Man ska inte lägga för mycket vikt på layouten. Vi ser ofta bedragare som använder sig av tekniskt avancerade hemsidor som ser riktigt snygga ut. Visst, om man ser stavfel osv. på hemsidan så bör man bli lite misstänksam. Annars är det den information som säljaren lämnar som bör vara avgörande för din bedömning. Man kan även söka på företaget och se vad andra konsumenter har haft för erfarenheter av dem. Titta gärna på vår checklista (se länk högre upp).
Jessica säger: Hej, hej. Hur ska jag kunna köpa skor på nätet från USA?
Johan Rydberg säger: Först gäller det att du hittar en säljare som du känner att du kan lita på. Tänk också på att räkna med tullavgifter och införselmoms. Använd en säker betalningslösning. Kolla med din bank om de erbjuder säkra betalningslösningar med bank- och kreditkort på nätet.
Moderator säger: Ok, sista frågan nu!
Sussie säger: Hej, jag vågar inte handla på Internet. Några tips?
Johan Rydberg säger: Ja, du kan börja med några mindre inköp för att lära dig lite vad du ska leta efter när du ska handla på nätet. Sätt dig och jämför olika butiker på en eller flera prisjämförelsesajter. I början tycker jag inte att du ska lämna ut uppgifter som du inte känner dig bekväm med. Du kan t.ex. göra dina första inköp mot postförskott eller faktura (du betalar när varan kommer). Det finns en hel del matnyttig information på vår hemsida (Konsument Europa och Konsumentverket) som du kan titta igenom om du känner att det är något som du känner dig osäker på. Kom ihåg - de allra flesta köpen på internet går problemfritt.
Moderator säger: Nu hinner vi inte mer i dag, tack till Johan Rydberg och till alla som varit med och ställt frågor!