7 sätt att minska stressen och få mer gjort

Av: Joanna Górecka

Publicerad:
Uppdaterad:
Minska stressen –  du kan hinna mer med planering.
Foto: Getty Images
Minska stressen – du kan hinna mer med planering.

Kämpar du med att få ihop vardagen? Känns det som om tiden inte räcker till? Planering, planering, planering är nyckeln.
Time management är den nygamla lösningen som skapar tid där du trodde att det inte fanns någon.

Stress påverkar många delar av kroppen och att utsättas för långvarig stress kan leda till allvarliga sjukdomar och problem med hälsan, som utmattningssyndrom och depression, enligt 1177. Därför är det viktigt att ta sin stress på allvar och tänka över hur den kan hållas i schack.

Time management, eller tidshantering, lyfts ofta som en populär lösning som gör att du stressar mindre – och får mer gjort.

Ursprungligen kommer begreppet från boken The Management of Time av ingenjören James McCay från år 1959 och avsågs från början som verktyg att öka produktiviteten på arbetsplatsen. Men metoderna lyfts allt oftare som redskap för att skapa mer balans i vardagen och skapa mer struktur i livet som helhet.

1. Planera din dag, din vecka, din månad

Skriv upp vad du bör och vill uppnå den dagen, den veckan, den månaden. Var realistisk och försök hålla dig till din planering. Att sortera dina tankar hjälper till att skapa struktur, gör dig mer effektiv och avlöser dig från att ständigt fundera på nästa steg.
– Vårt största hinder när vi ska organisera vår tid är vår tidsuppfattning, säger Time Management-experten Julie Morgenstern till The Guardian. Vi tänker på den som något abstrakt och relativt. Tänk på din dag som på en full garderob. Innan du börjar vika och sortera måste du rensa och städa. Kasta sådant som är onödigt och skapa principfasta platser för allt. Försök planera in tid för planering. Planera samma tid varje dag, gör det till en del av rutinen.

2. Ha ordning

Lägg tid på att ha ordning på dina saker – det sparar tid.
– Enligt forskning tappar vi en timme om dagen bara på att leta efter saker som vi förlagt, säger Julie Morgenstern. För någon som är riktigt dåligt organiserad kan det handla om tre timmar.

3. Spalta upp livet

Skriv att-göra-listor för både arbete och privat.

4. Undvik tidstjuvar

Stäng av notiserna, koppla bort mejl och sociala medier. Notiser som poppar på uppmärksamheten kan äta mer tid än vad du tror, bara genom att avleda din uppmärksamhet från uppgiften du ägnar dig åt. Forskning visar att det kan ta så mycket som tio minuter att återfå koncentrationen när du avbrutits. Avgränsa block under dagen där du skulle må bra av att fokusera helt och avskärma dig från liknande störningsmoment.

5. Schemalägg vila

Du behöver återhämta dig för att kunna orka. I pausen jobbar ditt undermedvetna och det är då du slappnar av och får de mest kreativa idéerna, något författaren Bosse Arnlöw understryker i sin bok Effektiv Tidshantering.

6. Fokusera på morgonen

Du behöver inte sluta dig till 5AM-rörelsen för att ta makt över din dag redan på morgonen. Men kanske är det värt att testa att gå upp en halvtimme tidigare? Oavsett när klockan ringer visar forskning att en god morgonrutin ökar din produktivitet för resten av dagen – oavsett om du väljer att träna, läsa eller planera under den tiden.

7. Gör en sak i taget

Att fokusera på en uppgift i taget leder till att du inte skjuter upp uppgifter lika mycket, något Arnlöw beskriver i sin bok. Testa att ställ klockan och bestäm dig för att helhjärtat ägna dig åt en uppgift och inget annat. Det hjälper dig att känna dig mindre splittrad och ökar din effektivitet.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN