Här är bilen som ska rädda Volvo

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-03-03

”Kunderna ska se den som en cool bil”

GENÈVE. Volvos nya S60 är riktigt läcker.

Och vd Steven Odell var upprymd på presskonferensen.

Men påminde samtidigt om Volvos fokus just nu – överlevnad.

Volvo PV visar sunda siffror igen och dessutom en ny S60 här i Genève. En bil som skapar känslor. Positiva känslor.

Men samtidigt som man kan ­sola sig i glansen av en ny läcker bil är det fortfarande kristider.

– Vi har fullt fokus på överlevnad, säger Steven Odell.

– En framgång för S60 är väldigt viktig, innan krisen vände upp och ner på bilvärlden sålde vi 90 000 bilar per år av modellen.

Försprång mot konkurrenter

Nya S60 är fullproppad med finesser och unik säkerhets­teknik. Volvo är exempelvis först i världen med ett aktivt fotgängarskydd. Bilen bromsar automatiskt, med full kraft, om en fotgängare plötsligt kliver ut i gatan.

Det här ger Volvo ett försprång mot konkurrenterna, åtminstone en period framöver.

”Säkerhet är kärnan”

Men Volvo vill inte bara sälja på säkerhet. Nu är skönhet och körglädje också viktigt.

– Säkerhet är fortfarande ­kärnan, men vi måste kommunicera mer på känsloplanet, säger Odell.

– Kunderna ska inte bara tänka på säkerhet utan även se Volvo som en cool bil.

Inget nytt om Geely

Därför lovar man att S60 ska vara den mest körglada Volvon hittills. Mycket energi har lagts på sportiga vägegenskaper och närvarokänsla i styrningen. Områden där konkurrenterna traditionellt ligger före.

Bilen ser riktigt läcker ut i verkligheten, särskilt inredningen är lyckad. Hur det är ställt med körglädjen får vi avvakta med till juni då Robert Collin sätter tänderna i bilen.

Slutligen, hur går det i Geely­affären?

– Inget har förändrats, affären ska signeras under första kvartalet och säcken knytas ihop i kvartal två.

Följ ämnen i artikeln