Mercedes nya värsting: SL 55 AMG

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-09-09

drömbil med kanonprestanda

En tuff bil i lyxförpackning. Utvändigt är det inte mycket som skiljer Mercedes SL 55 AMG från en vanlig SL. Men en provkörning avslöjar värstingen.

Det hetaste från Mercedes just nu:

SL 55 AMG.

En drömbil med boforsprestanda.

Nya SL 55 AMG är inte någon lättviktare, precis. Snudd på två ton.

Ändå har den hisnande prestanda.

Toppeffekten ligger numera på 500 hästkrafter jämnt . Imponerande i sig.

Ändå är det själva motorkraften, vridmomentet man ska se upp med. Drygt 700 newtonmeter är

4-5 gånger vad vanliga personbilar brukar ha.

I sittbrunnen är det inte mycket som avslöjar att detta är en riktig värsting.

Ett litet emblem vid nackstödet och i mätartavlorna. Det är allt.

Står man bakom bilen finns förstås modellbeteckningen på bakluckan men äkta vara garanteras först om man kan utläsa "Remus" på de fyra avgaspiporna.

Stål och lättviktsmaterial

Fram har luftintaget givits en något mera spetsig och aggressiv form och på sidorna är gälarna större.

I övrigt är den bara så där sober och elegant som en SL alltid är.

Det mesta av bilens kaross och struktur är gjort i aluminium och där det behövs finns specialbehandlat höghållfasthetsstål. Noga räknat 33 procent av chassit består av detta material. Och där finns alltså många av de extra kilon som bilen kånkar omkring på.

För att hålla vikten under den magiska tvåtons-gränsen har SL 55 AMG istället fått lättviktsmaterial som magnesium (dörrarnas innerväggar), thermo-plast (stötfångare, golvpaneler och bränsletank) och epoxylimmad glasfiber i detaljer som baklucka och nummerplåtshållare.

Detta sparar mellan 4,5 och 15 kilo per del.

Och bidrar till den fina accelerationen.

Från stillastående når man 100 knutar på 4,5 sekunder. Nästa magiska gräns, 200 km/tim, uppnås efter drygt 14 sekunder. Detta i en bil som väger två ton!

Trots vikten är bilen lugn som en filbunke när den bromsas ner - med de elektroniskt styrda bromsarna. Bromsprestanda är naturligtvis i paritet med allt övrigt. 35 meter bromssträcka från 100 km/tim är imponerande.

Känslan och stabiliteten i det här systemet är så överväldigande att även oerfarna bilförare kan utföra avancerade bromsövningar med SL 55 AMG.

Reaktionerna i systemet är dessutom extra känsliga eftersom Mercedes har byggt in ett "akut-läge" som känner av när en förestående nödbromsning kan förväntas.

Trycket i bromsarna pumpas då upp i förtid, vilket i praktiken minskar bromssträckan med cirka 3 procent på grund av ett snabbare ingrepp.

Foglig i vardagstrafik

Helt omgärdad av den lyx och ombonade känsla som SL-klassen erbjuder är det i vardagstrafik svårt att ens förstå att det finns en monstruös vulkan under motorhuven.

I stället slås man av lugnet och vänligheten. Med eller utan tak är bilen alltid tyst och behaglig.

Att sega sig fram i bilköer eller att parkera i trånga utrymmen avslöjar inte heller att detta är en sportbil med 500 hästkrafter. Allt går lika smidigt som i mindre och klenare mercor.

Prestanda är aldrig gratis. Men för 1,2 miljoner och 1,5 liter soppa per mil i snitt är SL 55 AMG en magnifik upplevelse.

Underbar komfort i perfekt symbios med suverän sportighet.

Förutom lite generande understyrning i långsamma och medelsnabba kurvor är den här tvåtonnaren en mycket trevlig bekantskap.

För vad är väl en månadskostnad på 24 000 kronor när man kan åka nercabbat i över 300 km/tim?

Fredrik Huldt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln