Nya Volvo SCC - ett säkert kort

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-10-31

Säkerhet är sexigt, skriver Volvo

Experimentbilen SCC är snygg att titta på och fullproppad med ny innovativ säkerhetsteknik.

Säkerhet är sexigt, skriver Volvo.

Och visst är SCC sportkupé läcker.

Bakrutan för direkt tankarna till ES 1800 från början av 1970-talet. Men den är inte där för formens egen skull utan för att förbättra bakåtsikten. Vindrutestolparna är byggda som ett fackverk och "genomskinliga". Takets sidostolpar är inåtböjda för att bättra sikten snett bakåt.

Datorn ställer in förarpositionen

När jag sätter mig i förarstolen registrerar sensorer var jag har mina ögon och datorn ställer sen in korrekt förarposition. Stolen kan inte justeras i längsled men den höjs nära fem centimeter för att jag ska hamna rätt. Sen kommer pedalerna, ratten, mittkonsolen och till och med växelspaken emot mig och utan att jag gjort ett handtag sitter jag plötsligt perfekt.

Eftersom Volvo bara byggt ett enda körbart exemplar av SCC och det ska komma journalister från hela världen för att provköra framtidsvisionen håller vi till på ett flygfält där vi inte riskerar att köra sönder bilen.

Sikten som jag ofta kritiserar i moderna bilar är verkligen utmärkt och de spektakulära vindrutestolparna är effektiva, kanske bäst på hela bilen. I varje fall en unik Volvouppfinning som jag gissar att många konkurrenter gärna hade kommit på först.

Sportkupén kommer 2005

Mycket av elektroniken i bilen kommer att införas i Volvos modeller de närmaste åren. De genombrutna takstolparna jobbar man med för fullt.

Det gäller att de blir minst lika starka som vanliga stolpar och problemen är inte lätta att lösa. Den nydanande inställningen av förarpositionen lär dröja längst.

När det gäller formgivningen antyder källor på Volvo att sportkupén kommer 2005 som en modell i den nya 40-serien.

Avancerad elektronik varnar föraren för faror

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln