Er vilda strejk är ett sabotage, lokförare

Svenskt näringsliv: Vi ska inte ha ”gatans parlament” i Sverige

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-04-17

De strejkande säger att de kräver stopp för sabotaget mot pendeltågstrafiken. Men det är de strejkande som står för sabotaget. Beteendet är och ska vara straffbart, skriver Mattias Dahl, Svenskt näringsliv.

DEBATT. De pendeltågförare i Stockholm som nu olovligt strejkar orsakar stora skador för hundratusentals resenärer varje dag.

De strejkande säger att de kräver stopp för sabotaget mot pendeltågstrafiken. Men det är de strejkande som står för sabotaget.

Beteendet är och ska vara straffbart. Det ska inte vara möjligt att sabotera demokratiskt fattade beslut och hindra människor att komma till jobbet, skolan, bion eller läkarbesöket.

2021 beslutade Stockholms trafiknämnd att tågvärdarna på pendeltågen skulle bytas ut mot kameror. Det är alltså politikerna, inte MTR, som har beslutat om utfasningen av tågvärdarna.

MTR, som driver pendeltågstrafiken, har erbjudit de 360 tågvärdarna nya arbeten inom MTR-koncernen. Det har i stort sett alla tackat ja till.

Lokförare har uttryckt oro för säkerheten vid ensamarbete. Men det är en vanlig lösning i många länder att lokföraren med hjälp av kameror kontrollerar dörrarna.

Tidigare i år gav det nya politiska styret i regionen grönt ljus för säkerheten efter en granskning. Sedan 1 mars går hälften av pendeltågen utan tågvärdar. Det var då som MTR fick allt större besvär med personalbrist.

Under mars var 44 procent av pendeltågen helt eller delvis inställda mot normalt runt 1 procent. De samhällsekonomiska kostnaderna för oplanerade förseningar, extra övertid med mera beräknas till en kvarts miljard kronor, bara i mars.

Sjukskrivningarna bland lokförarna har periodvis tredubblats mot normalt. Sjukskriva sig ska man göra om man är sjuk. Men i det här fallet har det varit uppenbart att det handlar om förtäckta, olovliga stridsåtgärder.

Något som bekräftas av den nu vilda strejken på måndagsmorgonen. Ett stort antal lokförare deltar i strejken. Många pendeltåg har ställts in. Hundratusentals resenärer drabbas. Aktionen planeras att pågå i tre dagar från måndag till och med onsdag.

Vild strejk innebär strejk utan fackets godkännande. Det är en olaglig stridsåtgärd. Enligt medbestämmandelagen, MBL, måste då facket medverka till att strejken upphör. Fackklubben Seko Lok, där många lokförare ingår, uppmanar också sina medlemmar att gå till jobbet som vanligt om de inte är sjuka eller har beviljad ledighet.

Det hedrar facket att de står upp för reglerna på den svenska arbetsmarknaden och den svenska arbetsmarknadsmodellen. Vi parter finner lösningar genom förhandlingar, inte genom att gå emot demokratiska beslut och gällande avtal på det sätt som vissa pendeltågförare nu gör.  

Arbetsdomstolen kan döma de strejkande att betala skadestånd, och de riskerar även uppsägning om de inte återgår till arbetet. Det visar allvaret i att bryta mot regler som gäller för alla och som handlar om att samhället ska fungera väl.

Vilda strejker är mycket ovanliga i Sverige. Vi ska vara rädda om den sociala sammanhållning som vår demokrati och vår arbetsmarknadsmodell är uttryck för.

Men det förutsätter att alla tar sin del av ansvaret. Därför borde lokförarna avbryta sin vilda strejk och återgå till jobbet. Vi ska inte ha ”gatans parlament” i Sverige.  


Mattias Dahl, vice vd Svenskt näringsliv


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln