Friheten dör medan vi står och applåderar

Darth Vader mullrar i årets svenska valrörelse

Natalie Portman som Padmé Amidala i Star Wars-filmen ”Revenge of the sith”.

I Star Wars-filmen Revenge of the sith (2005) befinner sig den demokratiska rymdrepubliken i akut kris. För att hantera nödläget skapas diktaturen ”det första galaktiska imperiet” till stående ovationer. Spektaklet bevittnas av senatorn Padmé Amidala (Natalie Portman) som kommenterar:

– So this is how liberty dies … with thunderous applause.

Det är alltså så här friheten dör.

Med öronbedövande applåder.


Filmscenen var Star Wars-skaparen George Lucas sätt att kritisera den amerikanska demokratins förfall efter 11 september-dåden 2001; det antidemokratiska kriget mot terrorismen, det kriminella anfallet mot Irak och president George W. Bushs vandalisering av rättsstaten. Padmé Amidalas observation av hur demokratier dör har sedan dess behållit sin relevans. Exempelvis beträffande utvecklingen i Ungern, Ryssland och – just nu – den svenska valrörelsen 2022.

Den brittiske historikern Chris Kempshall utkommer i dagarna med boken The History and politics of Star Wars: Death stars and democracy (Routledge) som analyserar – med forskarblick – hur detta populärkulturella fenomen förhåller sig till politik, ideologi och demokrati. Kempshall skriver att Lucas framgångsrikt ”utforskade med sina filmer hur demokratier och förment demokratiska institutioner kollapsar i ondska”.


George Lucas började skriva manus till den första Star Wars-filmen A new hope under Vietnamkrigets slutskede. ”Filmen utgick från Lucas fruktan angående Richard Nixons presidentskap och skadorna som Vietnamkriget orsakat den amerikanska demokratin”, skriver Kempshall. När det fascistoida rymdimperiet och dess motståndare rebellalliansen gjorde entré på filmduken 25 maj 1977 var de 1968-generationens metaforer för supermakten USA:s nederlag mot vietnamesiska bönder.

Men varken politiken eller historiebruket i Star Wars-universumet har varit statiskt under decennierna som passerat sedan 1970-talet. Via massvis av filmer, TV-produktioner, tecknade serier, romaner, datorspel och andra medier har Star Wars-berättelserna relaterat till exempelvis Nazityskland och Weimar-republikens fall, Sovjetunionens undergång och inbördeskrigen i före detta Jugoslavien. Lucas profetior var kusligt nära verkligheten när Donald Trump anföll USA:s demokrati. ”Budskapet som ständigt förmedlas i Star Wars om demokratiska stater är deras sårbarhet”, skriver Kempshall.


Demokratierna i Star Wars är generellt oförmögna att försvara sig när de utsätts för attacker. ”Republiken handikappas av alltför mycket frihet och demokrati och otillräcklig auktoritär hårdhet”, enligt Kempshalls diskursanalys av George Lucas demokratikritik. Men kan demokrater använda auktoritär politik och fortfarande vara demokrater? Kan godheten uppträda ondskefullt utan att förvandlas till ondska?

Frågorna sätter strålkastarna på den svenska valrörelsens moraliska härdsmälta 2022. Liksom i Star Wars-republikerna försöker politiker härma sverigedemokraternas Sith-lorder för att blidka rasistiska väljare.

Populistiska socialdemokrater, moderater, kristdemokrater och liberaler – som nyss låtsades vara pålitliga demokrater – attackerar plötsligt medborgare med ”icke-nordisk bakgrund”. Muslimer är inte längre välkomna ”på våra gator”, tvååringar hotas med språktest och polisen ska bryta sig in i svenska hem ”utan konkret brottsmisstanke”. I bakgrunden anas Darth Vaders andetag, kejsar Palpatines hånskratt och filmmusiken The imperial march. Kempshall skriver:

”För Lucas sker den demokratiska kollapsen inte via våld, snarare ger demokratin bort makten. Hans syfte med filmerna var att visa att ’det sker ingen kupp, det mobiliseras inget motstånd, det finns ingenting’. Idén att demokratin frivilligt ger bort makten gratis till auktoritära krafter syns återkommande i historien. Krisande demokratier under press skänker bort friheten.”


I den svenska valrörelsen anses endast våld, övervakning och militarism kunna lösa samtidens problem. Politikernas testosteronstinna besinningslöshet hyllas som nödvändig realpolitik – protesterna är få.
I stället dominerar applåder, likes och tummen upp.

So this is how liberty dies.

With thunderous applause.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.