Nazisterna filmade när de attackerade mig

Trots våldet kommer de aldrig att lyckas tysta oss

Tre personer fördes till sjukhus med ambulans efter attacken i Gubbängen.

Det var inte svårt att förutspå att mötet skulle attackeras av nazister. Vänsterpartiet och Miljöpartiets lokalgrupper hade tapetserat Stockholms Söderort med affischer och delat ut flygblad som bjöd in till ett föredrag med tidskriften Expo på Moment Teater i Gubbängen. Det gick inte att missa att mötet skulle hållas.

Jag skulle sitta med i ett efterföljande samtal med partierna, inbjuden som skribent och antifascistisk aktivist. Med så många av extremhögerns hatobjekt på samma scen hade arrangörerna i förväg tagit kontakt med polisen, som höll sig i området.

Teaterfoajén doftade av nybakta bullar och muffins. De lokala vänsterpartisterna hade bakat och bjöd på fika. Det var trivsam stämning. Medelåldern var hög, mestadels pensionärer satt och drack sitt kaffe och småpratade när en grupp på fem maskerade personer kom inrusandes.

Under några minuter lyckades nazisterna ställa till kaos i foajén.

 

Det var en mönsteraktion för hur de nya nazistiska våldsdåden ser ut. Allt är teatralt, noga iscensatt. Pensionärerna i dörren som försökte mota ut nazisterna sprayades ner med rödfärgande överfallsspray. En rökfackla kastades och dränkte rummet i ett rött moln. Några av nazisterna tog upp stolar och kastade runt sig medan två personer plöjde sig målmedvetet genom fikaborden.

De tog sig rakt mot mig och började mata slag i mitt ansikte. Samtidigt stod en av angriparna och filmade.

Det är så de nya unga nazistgrupperna verkar. Det är propagandavåld. Attacker som filmas för nätet och läggs ut i den underjordiska djungel av chattar som finns på plattformar som Telegram, X och Discord. Det är en ny nazistgeneration som har tröttnat på extremhögerns flygbladsutdelningar och demonstrationer. Sverigedemokraternas politik går för sakta.

Det var just detta Expo skulle prata om. Om hur denna form av iscensatt våld för att skapa ”content” har blivit en central komponent för den våldsamma extremhögern. De filmar sina attacker på Pridetåg och Extinction Rebellion-demonstrationer. I små korta filmer, ”edits”, visar de upp de troféer de erövrar. Skolattacker streamas ut. De filmar hur de söker upp och misshandlar pedofiler.

 

Det är bara någon vecka sedan nazistgruppen Nordiska motståndsrörelsen attackerade ett skogsläger för hemlösa EU-migranter i Hjulsta i norra Stockholm, efter att högeraktivisten ”Förtalsombudsmannen” filmat lägret och lagt ut gps-anvisningar hur man hittade dit.

Och nu har de med våld angripit lokala partiföreningars öppna möten.
Det är dessa nya grupperingar jag skrivit om på Aftonbladet kultur i flera artiklar. Om de nazistiska fight clubs som vuxit fram. Ett sätt de försökte komma åt mina artiklar var genom att förtalsanmäla mig, för att ha kallat en nazist för nazist. Efter att jag friades i ett förtalsmål förra året har jag varit en trofé att jaga. En fjäder i hatten att ha en misshandelfilm på.

Det är inte första gången jag attackerats av nazister. Även denna gång hade jag en änglavakt. Trots ett tiotal smällar i ansiktet och mot kropp klarade jag mig undan utan skador. Attacken var snabbt över. Tre av de äldre vänsterpartisterna som sprayats ner och fått andnöd av rökutvecklingen fick tas in till sjukhus.

 

Efteråt samlades vi alla mötesdeltagare på torget i Gubbängen. Vi var fast beslutna att inte låta en nazistattack få avbryta ett politiskt möte. Så fort brandkåren och polisen gav oss klartecken återvände vi därför in i teaterlokalen och höll vårt panelsamtal.

Nazisterna kunde aldrig hindra mötet och vi har redan utlyst fler.

På lördag klockan 12 samlas vi till en gemensam antifascistisk manifestation på Gubbängstorget.

De kommer inte tysta oss. Och de kommer inte få mig att sluta skriva.


Mathias Wåg är journalist och bevakar den högerextrema medie- och aktivistmiljön. Han är medarbetare på Aftonbladet Kultur och ansvarig utgivare för tidningen Brand.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.