Att dansa relationer

Samspel tema för Kungliga Baletten

”Time themes” på Kungliga operan.

dans Kungliga Baletten fortsätter att fundera på vad balett kan vara så här 13 år in på 2000-talet. Med nya dubbelföreställningen Time Themes ger man två små gnistrande antydningar.

Först ut är den israeliske koreografen Emanuel Gats Time Themes. Den inleds i tystnad, fyra kroppar rör sig pulserande och poserande. Så kommer musiken: Franz Schuberts sånger framförda av en manskvartett som också står på scen, anas där i dunklet bakom de fyra manliga dansarna. Det är en vacker krock, denna som Emanuel Gat ­arrangerat, mellan vemodstoner från det tidiga 1800-talet och muskulösa kroppars utstuderade rörelser. Det är en nedskalad och förtätad halvtimme, en kraftfull och samtidigt skör dansmeditation där dansarna i ena stunden rör sig ­maskinellt, som oljade kugghjul i en mycket större maskin, i den andra självmedvetet och poserande. Influenser från street dance står i poetisk kontrast till manskvartettens stämsång – det hela tycks pågå vid tidens slutstation, i ett tomrum som kropparna försöker skriva in sig i.

Under själva pausen ges ­ytterligare ett förslag då Rachel Tess brottas med balettens begränsningar i en performance till Schuberts Forellkvintett i Operans guldfoajé.

När Johan Ingers lite i sista stund inkastade verk – den planerade urpremiären av Marco Goecke fick ställas in på grund av sjukdom – drar igång, känns det nästan sprittande lätt efter den ­inledande aktens kontemplativa vemod. I new then, som tidigare framförts av Nederlands Dans Theater, är relationslek till Van ­Morrisons snälla soul.

Som en strand i Kalifornien där människor möts, ­visar upp sig, blir förälskade och övergivna men allt med samma stuns i steget.

Det är precist, med en ­tajming som strösslar glädje­ över scen.

Här finns ljuvliga partier: en förälskelseduett, en sorgset övergiven man, en charmerande dansbuskis med svartsjuketema. Det nästan väl trallvänliga möts av en fin balans mellan slapstick och sårbarhet, mellan nära känslighet och avig ­förlösande humor.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.