Trolös kärlek och övergivna kvinnor

Confidencens operafestival är av kontinentalt mått

Publicerad 2023-08-07

Koreografen och dansaren Julia S. Bengtsson i Jean-Féry Rebels ”Caractères de la danse” från 1715 på Confidencens operafestival.

Alla dessa barockfestivaler som under sommarmånaderna pågår i flera europeiska länder har på dessa breddgrader blott svaga ekon som enstaka produktioner. Vadstena har en till två uppsättningar per år, Drottningholmsteatern en, liksom Läckö, Opera på Skäret eller Opera på Österbybruk.

Men sedan några år tillbaka har Confidencen Opera and Music Festival vidgat repertoaren på det nästan månadslånga evenemanget: opera, konserter och dans samsas ute i Ulriksdal. Årets huvudnummer är givetvis Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus, som ges inte mindre än tolv gånger. Det valet har också lett till att Rameau i övriga programpunkter har god närvaro.

I A Baroque Catwalk får några unga sångare och musiker i början av sin karriär visa vad de kan. Koloratursopranen Nini Marchese lägger ribban högt med La Folies aria från Rameaus Platée, ”Aux langueurs d’Apollon”. Hennes täta snygga röst gör arian rättvisa, och mezzosopranen Julie Nemer, som huvudsakligen valt arior av Händel, har även hon en röst att räkna med. Barytonen Will Frost imponerade också på denna musikaliska catwalk, en mörk, varm stämma som dröjer kvar.

Under rubriken En confidence leker man med orden för att lite löst återskapa de mer intima framträdanden som kunde höras på de tidiga musikaliska akademierna i framför allt Italien. Kantater, korta dramatiska verk eller konserter för en liten ensemble i en intim miljö passar utmärkt på just Confidencens förhållandevis lilla scen med salong. Den första avdelningen höll sig till det tidiga 1600-talet.

Arior av Barbara Strozzi och Tarquinio Merula sjöngs av Berit Norbakken och Marie Théoleyre, där Norbakken gav mersmak med sin samlade sopran och eleganta frasering. Konsertens andra del hoppade fram ett sekel, till Händel och Rameau. Händels kantat om den övergivna Armide, Armida abbondonata, var ett annat exempel på en genre som sällan får utrymme på svenska scener. Med bravur framfördes duetten ”No, di voi non vo’fidarmi” – om den trolösa kärleken – av de båda sopranerna.

Till festivalen hörde även ett halvdagsprogram där några representanter från CMBV, Centre de Musique Baroque de Versailles, presenterade sin verksamhet. Det är ett betydande forskningscenter som även utbildar sångare, ger ut editioner, böcker och cd/dvd. Några av de upplysande föredragen handlade också om Dardanus 1700-talets såväl som årets iscensättning.

Festivalen pågår ända till den 20 augusti. Det är aldrig för sent för tidig musik, som det heter i ett snarlikt sammanhang.