Sluta smeka bilägarna med en lovikkavante

Kristerssons gäng borde införa ett Sverigekort istället

Tänk om svenskarna kände såhär när de åkte kollektivt istället.

Visst, bränslepriserna är höga. Men har du testat att åka tunnelbana på sistone?

Så kände jag när jag köpte ett nytt månadskort hos SL som sedan den 3 januari höjts med 50 kronor per månad.

Drömmen om gratis kollektivtrafik har aldrig känts längre bort.

Att hicka till av biljettpriserna är inte enkom ett Stockholmsfenomen. Eller en känsla. Det är ett faktum. De senaste två decennierna har priset för att åka buss, tåg eller spårvagn ökat med 139 procent. Samtidigt som var fjärde resenär försvunnit.
Och det kommer bara öka. I år höjer nästan alla regioner priserna. I Gävleborg ökar priset med hela 21 procent, i Kronoberg med 12 och Blekinge med 9,3.

Anledningen? Regionerna går med underskott.

Om Kristerssons regering inte hade svultit ut Sveriges kommuner och regioner – som sedan tidigare redan vad underfinansierade – hade inte situationen behövt vara så här prekär.

Därtill är det hela ett klimatproblem. I dag kommer 27 procent av Sveriges utsläpp från transporter. Att regeringen slopat reduktionsplikten, subventionerar fossila bränslen och inte förändrade reseavdraget för att gynna kollektiv resande kommer göra att utsläppen från transportsektorn ökar.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har varit väldigt tydlig med att S-regeringen förlitade sig för mycket på reduktionsplikten för att minska utsläppen. Pourmokhtari säger att hon hellre genomför en mer ”effektiv” klimat- och miljöpolitik.

Frågan är bara hur Pourmokhtari ska lyckas minska utsläppen när hon smeker fossilbranschen med en lovikkavante samtidigt som hon ger kollektivtrafikens resenärer en käftsmäll?

Det hela är en liberal gåta.
I Frankrike, Tyskland och Portugal har regeringarna valt en annan väg. I sin fajt för att minska utsläppen har politikerna infört en nationell biljett i kollektivtrafiken.

Sverige borde ta efter.

En svensk månadsbiljett skulle inte bara minska våra utsläpp, det skulle också gynna de med mindre marginaler. V och MP har redan räknat på ett svenskt förslag. För cirka 450–500 kronor i månaden förespråkar partierna ett nationellt månadskort.

Avesta, som hade gratis kollektivtrafik i nio år, uppskattade att kommunen minskade utsläppen med 40 ton per år. Tänk vad som skulle kunna ske på ett nationellt plan.

Tänk om Kristersson och Pourmokhtari skulle våga ta efter tyskarna? Då skulle exempelvis stockholmare kunna spara cirka 500 kronor i månaden – 6000 kronor per år – samtidigt som vi minskar utsläppen.

Jag förstår att lägre pris vid pump är najs. Men det är bara en kortsiktig lösning. Ett Sverigekort är ett mer långsiktigt svar, även om det inte är lika sexigt som gratis kollektivtrafik.

Men vi måste börja någonstans.


Denna chatt är stängd.

  • Fanny Jönsson
    4 jan09.28

    Då stänger vi chatten för idag. Ha det bra! Hej då

  • 4 jan09.27

    Trist ton du har mot dina läsare, Fanny. Det finns som sagt många fördelar och nackdelar med dina idéer.

    Fördelar:

    Vi i städerna får mer i plånboken.

    Vi lämnar bilen, om det går.

    Nackdelar:

    Stad ställs mot landsbygden vilket medför ett ännu mer polarisering.

    Ännu fler byar avfolkas då det inte finns kollektivtrafik oavsett visioner.

    Tänk dubbelt

    Tråkigt att du tycker jag har en trist ton. Jag försöker vara konstruktiv, det kanske inte framgår. Ska bättra mig! Däremot tänker jag inte heller köpa hela argumentet om att gratis kollektivtrafik bara är en "stockholmsgrej", då säger jag ifrån. Men jag har den största sympatin för de som har behov av bil i vardagen men menar att gratis (och bättre utbyggd!) kollektivtrafik inte skulle förvärra tillgängligheten för svenskarna.

    Fanny Jönsson
  • Fanny Jönsson
    4 jan09.25

    Håller med C. Att förbjuda biltrafik i städerna är det viktigaste, men jag tror ändå att gratis kollektivtrafik i hela landet inte behöver undtas. Även någon som bor på landsbygden kan dra nytta av att åka tåg billigt i landet.

  • 4 jan09.24

    Privatbilar borde förbjudas i städer och då skulle gratis kollektivtrafik vara genialt. MEN att leva i stan och att leva på landsbygden och vara beroende av kollektivtrafik är två helt olika saker. I stan fungerar det utmärkt, på landsbygden fungerar det inte alls. Om stadsbor vore villiga att ställa om och sluta köra bil i städerna så skulle vi komma långt. Men vi behöver okusera på att hjälpa till att förändra och förbättra den dåliga infrastrukturen på landsbygden så att våra kära bönder kan överleva och ge oss bra mat.

    C
  • 4 jan09.23

    Även om inte alla kan ha nytta av rabatterat kommunalt resande, borde man väl ändå införa det för det gemensammas bästa. Dom som anser att bilen är en nödvändighet, når man ju ändå inte med denna reformen, så dom får väl fortsätta köra. I slutändan blir ändå varje förändring från bil till kollektiv trafik en förbättring av miljön. Tilläggas bör att samtliga kollektiva transporter i Sverige borde drivas av stat och kommun och skötas på ett betydligt användarvänligiare sätt, än vad som nu är fallet.

    Bernt Eriksson

    kinahkconsult

    Håller helt med dig, Bernt. Den poängen jag försöker få fram :)

    Fanny Jönsson