Det krävdes inga ryssar för snökaos i Skåne

Vi behöver inte politisk pajkastning nu

Som mest satt över 1000 bilar fast i snön på vägen mellan Kristanstad och Hörby.

Det finns saker att lära av förra veckans snökaos på E22:an i östra och centrala Skåne. En del av dem handlar om snöröjning och väderprognoser. Desto fler om krisberedskap, samarbete mellan myndigheter och politisk pajkastning.

Ni kan historien. På morgonen i onsdags fastnade en lastbil på europavägen utanför Linderöd. Några timmar senare beslutade Trafikverket att vägen skulle stängas av, men köerna fortsatte att växa eftersom inte alla tillfartsvägar kunde stängas av.

Över 1000 bilar

Som mest satt över 1000 bilar fast i snökaoset och det tog 38 timmar innan vägen kunde öppnas igen. Och redan under räddningsinsatsen började olika inblandade lägga skulden på varandra.

Nu har Riksdagens trafikutskott tagit på sig uppgiften att fördela ansvaret.

Sverigedemokraten Thomas Morell har sin uppfattning klar. Han anser att det som hände är Trafikverkets fel och vill kalla generaldirektören Roberto Maiorana till utskottet för att läsa lusen av honom.

Alla vill prata

Centerpartiets Ulrika Heie vill också prata med Maiorana, men hon tycker att det vore klokt att också tala med andra myndigheter, som Länsstyrelsen. Socialdemokraternas Gunilla Svantorp tycker för sin del att det är regeringen som behöver svara för sig. Hon vill se infrastrukturminister Andras Carlsson från Kristdemokraterna på förhör.

Det politiska spelet följer sina regler. Högerpopulisterna söker en myndighetschef att lägga ansvaret på. Den politisk oppositionen vill att snökaoset ska bli ännu ett misslyckande för regeringen. Och till slut lär det hela rinna ut i sanden. Vem kommer att minnas den snö som kanske föll ifjol?

Några kommer att minnas

Sannolikt en hel del av de barnfamiljer som fastnade i kaoset. Kanske också lastbilschaufförer som inte kunde lämna sina bilar eller sin last. Varken räddningstjänsten eller hemvärnet i östra Skåne lär glömma förra veckan i första taget, och inte de frivilliga som gjorde insatser i räddningsarbetet heller.

Just nu träffas många av landets makthavare för att prata om det svenska försvaret i Sälen. Ett av nyckelorden är beredskap. Det som hände på vägen mellan Kristianstad och Hörby borde vara en varningsklocka på så många sätt.

En signal till oss som individer. Det låter snusförnuftigt att säga det, men vi har ett ansvar. Att åka bil i vinterväglag betyder att man kan fastna. Vi behöver vara förberedda.

Måste finnas planer

En signal till myndigheter som Trafikverket, Länsstyrelsen och MSB. Snöoväder förekommer och kan till och med förutses. Det måste finnas planer och rutiner för myndigheternas arbete. Och de behöver övas för att fungera. Det är det som är beredskap.

Men det som inträffade i förra veckan är också en signal till politikerna i regering och riksdag. Det krävs inte alltid någon främmande makt för att samhällets funktioner ska haverera. Det kan räcka med ett kraftigt lågtryck.

Om ledamöterna i Trafikutskottet vill göra rätt för arvodet borde deras arbete kanske inrikta sig mindre på att jaga syndabockar, och mer på att skapa förutsättningar för att förra veckans kaos inte ska behöva upprepas. På köpet skulle beredskapen mot yttre hot bli mycket bättre.

Följ ämnen i artikeln