Fredrik, 40, fick chockhöjd hyra – efter strandad förhandling: ”Skitsätt”

Hyresgästföreningen rasar: ”Skrämselpropaganda”

Uppdaterad 2023-12-22 | Publicerad 2023-12-20

Betala den höjda hyran – annars väntar domstol med risk för ännu högre hyra.

Den uppmaningen fick gotlänningen Fredrik Boberg, 40, av sin hyresvärd.

– Det är ett jävla skitsätt, säger han.

”Bästa hyresgäst”.

Så inleds det mejl som skickades ut till de tusentals hyresgäster som bor i en Klarabo-lägenhet, i mitten av december.

När Fredrik Boberg från Visby öppnade mejlet fick han veta att förhandlingen om hans egen och många andras hyror hade strandat – och att den nya hyran nu var satt:

6,95 procents påslag.

Om han inte skulle betala kan saken avgöras i domstol, i det här fallet hyresnämnden. Och då, varnade börsnoterade Klarabo för, fanns det en risk att hyreshöjningen skulle bli ännu större.

– Det är ett förklätt hot, säger Fredrik Boberg.

Delar av brevet som skickades ut till Klarabos hyresgäster.

Den första känslan som nådde honom var ilska. Sedan förvirring.

– Jag blev orolig och tänkte: vad händer med lägenheten, kommer jag bli av med den om jag inte betalar? Kommer jag att hamna i domstol?

Fredrik Boberg fick en stor hyreshöjning efter att förhandlingen strandade. ”Förklätt hot”, kallar han det.

Fredrik Boberg är långt ifrån ensam att få ett liknande mejl, något som Hem & Hyra tidigare rapporterat. Hyresgästföreningen har fått in mängder av samtal av liknande karaktär från bland andra Gotland, Västervik, Motala, Tranås, Ronneby, Vaggeryd och Huskvarna. Från Hyresgästföreningens håll är beskedet tydligt.

– Man ska betala den gamla, förhandlade, hyran, säger Kristoffer Burstedt, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen i Region Stockholm där även Gotland ingår.

”Utpressningsmetoder”

Förhandlingsstrategens syn på situationen liknar Fredriks. Han nämner ord som skrämselpropaganda – och drar det till och med ännu längre:

– Det är utpressningsmetoder.

På pappret har Klarabo följt gängse gång. Om en förhandling strandar kan man skicka ut en så kallad direktavisering om en ny, oförhandlad, hyra. Om inte kan ärendet tas vidare till domstol där den nya hyran bestäms. Men Hyresgästföreningen är ändå kritiska till hur Klarabo har agerat i det här fallet.

– Det absolut första är att man ska försöka komma överens. Om man inte gör finns det inget krav på något sätt att bolaget ska ta det vidare till hyresnämnden.

Men det är främst på sättet som mejlet formuleras som Kristoffer Burstedt reagerar på.

– Det har skrämt upp hyresgästerna ordentligt. Det är väldigt många hyresgäster som hör av sig och känner sig hotade och maktlösa. Det förstår jag verkligen, det här är ett stort och starkt bolag som hotar att dra en inför domstol, det skrämmer upp. 

Kristoffer Burstedt, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen

”Står inte ensamma”

Och det här är inte en ytterligare förhandlingsteknik från ert håll att gå ut och prata med oss?

– Nej, förhandlingsteknik är det verkligen inte, det handlar om att backa upp hyresgästerna. När de känner sig hotade och skrämda måste vi finnas där. Vi gör det här för att visa att man inte står ensam, även om det kan kännas så när man får sånt här brev.

Klarabo, som tidigare satt på andra sidan förhandlingsbordet, håller föga förvånande inte med. Fastighetschefen Jimmy Larsson, som väljer att svara på Aftonbladets frågor via mejl, förklarar:

”Vi har haft flera förhandlingstillfällen med hyresgästföreningen och var fram tills i torsdags förra veckan väldigt nära en överenskommelse. Tyvärr valde hyresgästföreningen då att backa. Då valde vi att frånträda förhandlingen och i stället direktavisera.”

”För att undanröja osäkerheten”

Det Hyresgästföringen kallar skrämselpropaganda menar Klarabo i stället är att ”undanröja osäkerheten” kring den nya hyran.

”Vi väljer att direktavisera för att undanröja osäkerheten kring justeringsnivå och den eventuella retroaktiviteten som våra hyresgäster kan få. I informationen till hyresgästen försöker vi vara så tydliga som möjligt och förklara hur processen med direktavisering ser ut. Om vi inte kommer överens om en ny hyresnivå, åtföljs det enligt gängse process av att hyresnämnden fastställer skälig hyresnivå efter jämförelse med liknande lägenheter/fastigheter på orten.”

Jimmy Larsson, fastighetschef på Klarabo.

Jimmy Larsson anser att Klarabo har gjort allting rätt här.

”Vår ambition är att lämna så saklig information som möjligt i vår kommunikation med våra hyresgäster. Vi kan bara beklaga om det är någon hyresgäst som uppfattat detta på något annat sätt.”

På Gotland är det hyresvärdar som har fått aviserat att de ska betala 6,95 procent mer nästa år. Är det en rimlig höjning anser ni?

”Vårt ursprungsyrkande var 12,65 procent och vi kommer att höja hyrorna i direktaviseringen med 6,95 procent. Detta kan ställas i relation till Gotlandshems (en konkurrerande kommunal hyresvärd, reds anm) yrkande på 17,53 procent.”

Gotlänningen Fredrik Bobergs hyra för sin orenoverade fyra i Visby går från 8 234 till 8 806 kronor. Det skulle innebära ett hårt slag mot hans privatekonomi.

– Den kommer att slå hårt. Allt annat stiger med och med tanke på att löneutvecklingen på Gotland ligger efter resten av Sverige. Vi betalar redan hög skatt och liknande. Så den kommer att bli kännbar, säger Fredrik Boberg.