Fortsatt låst läge i tv-bråket

TT

Publicerad 2022-10-03

Avtalet mellan tv-distributören Telia och programbolaget Viaplay gick ut den 30 september, och ännu är ingen ny lösning i sikte. Arkivbild.

Någon lösning i det pågående tv-bråket mellan Telia och Viaplay är fortfarande inte i sikte.

– Men vår dörr står öppen för vidare diskussion, säger Roija Rafii, pressansvarig på Telia.

Det var i helgen som Viaplays utbud försvann för en miljon svenska hushåll som får sin tv via Telia. Orsaken är att avtalet mellan tv-distributören Telia och programbolaget Viaplay gick ut vid månadsskiftet utan att parterna lyckats komma överens om ett nytt.

Det senaste budet kom från Telia i början av veckan. Företaget föreslog då en förlängd tidsfrist på en månad och man erbjöd sig att betala ”väsentligt” mycket mer för Viaplays utbud under oktober, men Viaplay sade nej med motiveringen att budet var för lågt.

Roija Rafii, pressansvarig på Telia, säger till TT att man står fast vid sitt bud.

– Viaplay hade kunnat anta vårt erbjudande om att hålla kanalerna igång under oktober till en högre kostnad för att undvika att våra kunder hamnar i kläm, men de tackade nej. Men vår dörr står självklart öppen för vidare diskussion, säger hon.

Enligt Viaplays kommunikationschef Roberta Alenius finns inget nytt att tillägga angående konflikten med Telia.

”De vill inte betala, men det är passé nu, de har haft så många månader på sig att acceptera det pris alla andra distributörer betalar”, skriver hon i ett sms och tillägger att det nu för många kunder är viktigt att se sig om efter ett alternativ.

Följ ämnen i artikeln