Snapchat-boom: Kändisarna vallfärdar till plattformen

Här är de största Snap-stjärnorna i Sverige

Uppdaterad 2024-04-07 | Publicerad 2024-04-06

Svenska influencers har plötsligt börjat vallfärda till Snapchat.

Anledningen: Möjligheten att tjäna stora pengar.

Men vad ligger egentligen bakom boomen för den tidigare så avdankade plattformen?

Plötsligt var Snapchat plattformen på allas läppar.

Flera influencers har uppmanat sina fans till att börja följa dem på Snapchat. En plattform som under många år legat i skuggan av Instagram, Tiktok och Youtube.

Tiktok-stjärnan Tilda Törnqvist, 27, är en av de profiler som satsat hårt på Snapchat och det är tydligt att hon haft en strategi.

Länge valde Törnqvist att inte visa sin pojkväns ansikte på sociala medier. Men i december förra året kom frågan om en ”boyfriend reveal” på tal.

– Ni har ju frågat mig 14 miljarder gånger om jag kan visa min pojkvän. Om jag får 150 000 prenumeranter på min Snapchat då får ni en reveal, har Törnqvist tidigare sagt i ett klipp på Tiktok.

Influencern har även lockat sina följare till Snapchat i andra inlägg på sociala medier.

Tilda Törnqvist.

I ett Tiktokklipp som publicerades förra året uppmanade Tilda Törnqvist folk att börja följa henne på Snapchat för att få veta vem hennes pojkvän är.

Här är några av de största Snap-stjärnorna

I dag är Tilda Törnqvist en av Sveriges största profiler på plattformen.

Detta enligt Snapchat själva som listat de största Snap-stjärnorna i landet, så kallade ”Snap stars”.

Plattformen vill inte berätta vilken eller vilka profiler som har störst följarskara och engagemang. Men Aftonbladet har tagit del av en orankad lista på profiler som Snapchat menar är ”bland de största i Sverige”.

Här är hela listan:

Tilda Törnqvist, Tiktok-profil

Ludde Blomqvist, Träningsprofil

Tilde Kindahl, influencer

Lisa Borg, influencer

Marcus Dubois, Youtuber

Kevin Bang, Tiktok-profil

Winsent Wikman, Tiktok-profil

Emil Stegfeldt, Youtuber och skidåkare

Daria Garipova, Tiktok-profil

Alicia Lauterbach, influencer

Tilda Törnqvist på Snapchat.

Ludde Blomqvist på Snapchat.

”Arvodet ett stort plus”

Både Törnqvist och Ludde Blomqvist, 21, säger till Aftonbladet att de valt att satsa på Snapchat för att det inte är en lika ”polerad” plattform som exempelvis Instagram.

De sticker inte heller under stol med att möjligheterna till att tjäna pengar är goda.

– Jag tycker det är bra för kreatörer då de kanske blir mer selektiva i vilka samarbeten de åtar sig, vilket vanligtvis är det de tjänar pengar på, säger Törnqvist.

– Det är kul att flera kommer till plattformen och arvodet är så klart ett stort plus, säger Ludde Blomqvist.

Ludde Blomqvist.

Lisa Borg tjänar 90 000 kronor i månaden på Snapchat.

Influencern tjänar 90 000 i månaden: ”Inte så svårt”

I dagsläget är det inte särskilt många som valt att berätta vad de drar in på Snapchat.

En av de få är Lisa Borg, 34, som avslöjat att hon tjänar hela 90 000 kronor i månaden på plattformen – bara genom att posta inlägg. Detta på grund av den täta annonsfrekvensen samt att hon får miljontals visningar.

– Jag har bara jobbat med Snap i några månader. Så jag håller just nu på att lära mig vad mina följare tycker om, hur man ska växa och hur man tjänar så mycket pengar som möjligt utifrån det. Jag vill inte tumma på innehållet. Det är det som är lite svårt med Snap, för att man kan tjäna så fruktansvärt mycket pengar genom att lägga upp typ bilder på en vägg i princip, har Borg tidigare sagt till Aftonbladet.

– För oss influencers så är det inte så svårt att få visningar. För mig så känns det så himla viktigt att inte jag bara lägger upp massa på Snap för att tjäna pengar. För det jag kan uppleva är att folk bara lägger upp skit helt enkelt, för att tjäna snabba pengar, säger Lisa Borg

”man kan tjäna så fruktansvärt mycket pengar genom att lägga upp typ bilder på en vägg i princip”, säger Lisa Borg.

Måste ha stor följarskara från början

På både Tiktok, Instagram och även Youtube är det genom samarbeten och reklaminlägg som influencers kan livnära sig och bli rika.

Men på Snapchat räcker det alltså med att lägga ut inlägg, så kallade Snapchat stories, för att tjäna pengar.

Dock måste man ha ett verifierat konto som ”Snap star”, med en profil med minst 50 000 prenumeranter och över 25 miljoner visningar eller 12 000 timmars visningstid på sin offentliga profil under de senaste 28 dagarna.

Med andra ord krävs det i praktiken att du sedan tidigare har en stor följarskara som följer med dig till plattformen för att snabbt kunna tjäna pengar på Snapchat.

Emily McDonnell, chef på Snapchat för talang och partnerskap i Norden.

Snapchats svar: Därför kan vi betala ut så mycket

Aftonbladet har frågat Snapchat hur det kommer sig att de kan erbjuda så höga arvoden till de stora profilerna.

De bekräftar att det rör sig om annonsörernas stora intresse för plattformen.

”Snapchat är en mycket populär plattform i Sverige, med mer än 4 miljoner användare varje månad, och fler och fler Snap Stars når därmed många svenskar. Det gör att antalet potentiella tittare är väldigt höga, något som är intressant för annonsörer. Annonser från annonsörer infogas mellan innehållet hos innehållsskaparna, baserat på visningstid och visade snaps”, uppger Emily McDonnell, chef på Snapchat för talang och partnerskap i Norden, i en kommentar.

Strategin som leder till högre arvoden

McDonnell tror att den nya Snapchat-boomen beror på att det blivit mer populärt bland kreatörer att lägga ut mer genuint och naturligt innehåll där man inte bara visar upp en perfekt fasad.

”Vi råder kreatörer att fokusera på att producera berättelser av hög kvalitet för att maximera intäktsdelningens framgång”, säger Emily McDonnell.