När något väldigt gammalt känns helt nytt

Så bra är Super Mario Bros. Wonder

Publicerad 2023-10-24

Super Mario Bros. Wonder gör mig full av just förundran.

Hur kan Nintendo lyckas så här, om och om igen?

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Super Mario Bros. Wonder

Från 3 år
Pris: 599 kr
Format: Nintendo Switch
Utvecklare: Nintendo
Utgivare: Nintendo

Det sägs att man får höra en majoritet av sina komplimanger under en livstid före man fyllt sju år.

Eller ja, det tills man börjar spela detta spel.

För ett mer uppmuntrande plattformsspel får man leta efter. Men det är en viss japansk spelutvecklare som egentligen ska ha komplimangerna.

Om det är spelglädje och uppmuntrande tillrop du är ute efter så har du hittat rätt.

Ett skolboksexempel

Genom flera decennier nu har Nintendo konsekvent matat ut stora titlar som en efter en lyckas övervinna svåra utmaningar.

Som ni kanske anar handlar det om att kompromisslöst bygga vidare på anrika grunder samtidigt som nya element ska introduceras för att föra fanan vidare.

Super Mario Bros. Wonder är inget undantag. Snarare är det ett skolboksexempel.

De olika världarna har många olika ansikten och bjuder alla på unika utmaningar – och möjligheter.

Allt annat än repetitivt

Världen, denna gång ett kungarike i blommornas tecken, har förstås tagits över av Bowser och hans junior-klan. Och givetvis är det Mario och kompani som ska ställa allt till rätta.

Men tro inte för en sekund att det känns som en inkomstrivande uppföljare som vilar på sitt stora namn. Nej, denna upplevelse är allt annat än repetitiv.

Musiken och ljudeffekterna sätter bokstavligen talat tonen för känslan som förmedlas. Det är lekfullt spännande.

Den visuella upplevelsen är också grym. Världarna är med sin breda mångfald inbjudande i sig. Men jag älskar framförallt detaljrikedomen i animationerna, som när hatten inte hänger med in rören eller när de stora elefantkropparna sådär gulligt ska krympa ihop för att få plats mellan pelarna.

Du gissade rätt, Bowser är återigen en usling.

2D-plattform blir som 3D-schack

Just den där elefantformen blåser via sin snabel nytt liv i hela spelupplevelsen. Och det är bara en av många, stora spelmekaniker som introduceras.

Inför varje nivå får man välja vilken så kallad ”badge” man vill aktivera. Det kan vara att hatten används för att falla långsamt, att man kan hoppa rakt upp från väggar eller att fler !-block finns på banorna. För mig gör dessa all världens skillnad, för ibland känns 2D-utmaningen som att spela 3D-schack, då rätt badge behövs för att lyckas sopa banan helt ren.

Och vilka banor sen!

En fröjd för både ögonen och öronen.

Helt nytt för ett Mario-spel

Det är sannerligen en fröjd att plöja igenom alla dessa nivåer. Som vanligt följer de klassiska teman, men de korta banorna och utmaningarna gör att tempot hålls ovanligt högt. Det kan vara att eliminera fiender på en viss tid eller vinna ett race mot en tusenfoting.

Bakom varje hörn lurar något nytt, med fiender vars tillhörande attacker och användningsområden är något jag aldrig sett tidigare i något Mario-spel.

Nu har jag tyvärr inte haft möjligheten att spela det ihop med någon än, men den möjligheten ska inte underskattas.

I slutet av dagen spelar det dock mindre roll hur du spelar det;

Om det görs ihop med andra eller på egen hand.

Om det görs i handhållet läge eller på en stor tv.

Om det görs av en veteran eller en nybörjare.

Detta äventyr är ren spelglädje och kommer ge dig ett leende på läpparna. Garanterat.