TV4:s medelåldringar har inte samma klös som SVT:s pensionärer

Efter ”Hotell Romantik” känns ”Min mamma, din pappa” som en svagare uppföljare

TV-KRÖNIKA Nu går tv-dejtandet neråt i åldrarna igen. Från pensionsåldern – till medelåldern.

Men TV4:s ”Min mamma, din pappa” har inte samma schvung som SVT:s ”Hotell Romantik”.

Strax efter nyår tog SVT tv-dejtandet till en ny, mogen nivå med ”Hotell Romantik”, där singlar på 65 år och uppåt vänslades och letade efter, om inte livets stora kärlek så i alla fall en ny kärlek, på ett alphotell i Schweiz. Och att det var en genial programidé, som verkligen fyllde ett hålrum, blev uppenbart direkt. 

Många omfamnade konceptet, andra blev generade, ytterligare andra verkade ta direkt illa vid sig. Men engagerade gjorde det, spaltmeter skrevs, och pensionärerna på Berghotel Schatzalp i Davos kom att dominera årets första månader.

Så till den milda grad, att jag inte kan låta bli att känna lite med TV4, som ju hade en idé på temat livserfaren dejting som kändes rätt kul när de gick ut med den i höstas. Men som nu, i svallvågorna efter ”Hotell Romantik”, plötsligt riskerar att framstå som en svagare uppföljare.

I tråkigare miljöer, med mindre färgstarka karaktärer och lägre insatser.

I ”Min mamma, din pappa handlar det om en skara singelföräldrar mellan 47 och 58 år, som har blivit anmälda till programmet av sina barn, som är snart eller redan utflugna och nu vill ge sina föräldrar en ny chans till trivsam tvåsamhet.

Gänget – som från början består av sju personer men blir större med tiden – flyttar in i ett hus i skärgårdsmiljöer, som här kallas för Villa Kärleksudden. Och där blir de observerade av relationsexperter som sedan styr och ställer med hjälp av sin erfarenhet och sina goda omdömen.

Är det sagt.

Men det finns en twist, och i själva verket är det barnen, som får flytta ihop i ett eget hus i närheten, som övervakar föräldrarna och utifrån vad de ser får para ihop dem och sedan ”hjälpa eller stjälpa” deras dejter.

Poängen är, antar jag, till viss del att barnen känner sina föräldrar bättre än vad någon annan gör, och därmed vet vad och vem de behöver. Men framför allt att det ska uppstå penibla situationer, när barnen ser sina föräldrar flirta – och kanske till och med göra lite mer än så.

Linda Lindoff.

En klar skämskudde-faktor alltså, som TV4:s mesta och ofta ganska direkta kärleksorakel Linda Lindorff bör kunna ta väl till vara på, efter 17 säsonger av ”Bonde söker fru”.

Formatet är amerikanskt, och potentialen för en skaplig hit finns där. För en något generande men varm följetong om en ny chans till kärlek lite senare i livet, och om banden mellan föräldrar och barn. 

Men premiären var diskret på gränsen till det händelsefattiga, och det enda riktigt roliga var när en av mammorna, Jessica Grusell, påstod att hon ”freebasade” i köket. 

Jessica Grusell med dottern Frida Grusell Dambäck.

Det skrattade i alla fall jag åt, eftersom hon förmodligen menade att hon freestylade med sin matlagning. 

Inte att hon faktiskt stod där och rökte crack.

Kommande avsnitt är dock något piggare, och framöver ska tydligen Sigrid Åhs göra entré.

Och ja – är man gammal nog att minnas henne, är man gammal nog att söka till en eventuell nästa säsong av ”Min mamma, din pappa”. Med, får man förutsätta, en ny twist.

Eftersom den stora hemligheten känns ganska röjd nu.

Sigrid Åhs.

FJELLBORGS FAVORITER


Rain dogs 

Cash Carraway blandar deppig socialrealism med svart humor, i en originell och gränslös historia om den okonventionella relationen mellan en ensamstående, utfattig mamma (Daisy May Cooper) och en homosexuell överklasskille med ilskehanteringsproblem (Jack Farthing). HBO Max.


Perry Mason 

Matthew Rhys är, äntligen, tillbaka som Erle Stanley Gardners klassiska försvarsadvokat Perry Mason, i en andra säsong av HBO:s mycket eleganta 30-talsnoir. Den här gången handlar det om mordet på en oljemagnats skitstövelaktiga son. HBO Max.


The Mandalorian

Jon Favreaus rymdvästern har gått in på sin tredje säsong på Disney+, och även om det kanske inte blir den allra bästa, fortsätter ”The Mandalorian” att leverera som visuellt slående och familjevänlig bio-tv. Och Ludwig Göranssons ledmotiv är ju oslagbart. 


Hitta fler av Fjellborgs favoriter på tv.nu