Polisen varnar för listiga hotellbedragare

Uppdaterad 2015-11-24 | Publicerad 2015-11-23

Har du bokat hotell? Då bör du se upp för lurendrejeri.

Polisen varnar nu för en ny bluff där bedragarna får tag i bokningsuppgifter från hotell.

Flera personer har sedan betalat för sin vistelse i förskott – till bedragarnas konto.

Bedragarna har genom listiga metoder lyckats komma över fullständiga person- och bokningsuppgifter till personer som har bokat hotell.

Bedragarna skickar ut mejl där man begär förskottsbetalning, som ser ut att komma från det bokade hotellet. Ett fall har nyligen anmälts till polisen i Sverige, betydligt fler har kommit in till polisen i England.

– De skickar ut ett phishingmejl till hotell. På så sätt får de ut personuppgifter på gäster som har bokat rum, säger Jan Olsson, förundersökningsledare på polisens nationella bedrägericenter.

Bedragarna mejlar sedan gästerna, under förespeglingen att de kommer från hotellet, och kräver förskottsbetalning. Men pengarna går till dem själva.

– De har lyckats rejält de här små rackarna. Det hela är okvalificerat men väl genomtänkt. En dam i Sverige blev lurad och betalade in nästan 900 pund i förskott för sin vistelse. Jag tror bara det är en tidsfråga innan vi får in fler anmälningar, säger Jan Olsson.

Trovärdiga mail

Exakt hur många personer som har gått på bluffen är i nuläget oklart, men polisen bedömer att många har blivit lurade.

– Jag vet att det är drabbade människor men jag vet ingenting som antal, hur många som har betalat in. Det handlar om personer med flera olika nationaliteter, säger Jan Olsson.

Är mejlen trovärdiga?

– O ja. Tänk dig själv om du bokar ett hotell i London med fem övernattningar. Några dagar senare får du ett mejl som ser ut att komma från hotellet med alla dina personuppgifter och bokningsuppgifter. Allting är rätt. Det är klart som sjutton att det kan lura många, säger han.

”Betala inte”

Jan Olssons uppmaning är enkel: betala inte.

– Tänk er för. Om man får ett sånt här mejl ska man inte betala. Ring ditt hotell eller din travel agency, men inte numret som står i mejlet, det går till bedragarna. Man måste ha lite ryggradskänsla, men alla som vill ha betalt på ett sätt som du inte förväntar dig bör du se upp för, säger Jan Olsson.

Fotnot: I en tidigare version av texten skrev vi att bedrägeriet kunde kopplas till ett dataintrång hos booking.com. De uppgifterna har senare korrigerats av Jan Olsson.

– Jag kopplade ihop det här bedrägeriet med dataintrånget hos booking.com i november 2014. Men det nya bedrägeriet riktar sig till hotellen och har inget med det intrånget att göra, säger Jan Olsson till Aftonbladet.

Följ ämnen i artikeln