Färjekaos på Gotland – tusentals strandade

Publicerad 2023-08-12

VISBY/STOCKHOLM. Tusentals är strandade på Gotland på grund av ett tekniskt färjehaveri. Totalt 15 avgångar ställs in.

Besvikna resenärer tvingas nu övernatta i sina bilar och i färjeterminalen i Visby – många helt utan information.

– Det är katastrof, säger resenären Fredrik Graff.

Totalt 15 avgångar ställs in på grund av ett tekniskt fel med M/S Drotten.

Avgångar från Nynäshamn, Oskarhamn och Visby påverkas – och tusentals resenärer drabbas.

Många av de strandade resenärerna tvingas nu övernatta i färjeterminalen i Visby, medan andra valt att sitta i bilkö i flera timmar i hopp om att få plats på kvällens sista båt.

En av dem är resenären Fredrik Wäppling.

– Jag åkte hit till terminalen för att se om jag kunde boka om min biljett. Men det är en lång jävla väntetid och det har varit mycket bök, säger han.

Fredrik Wäppling.

”Ingen svarar – telefonkön full”

Flera vittnar även om att information från färjebolaget Destination Gotland är knapphändig.

Bland dem Karlstadbon Alva Andersson som tillsammans med sitt kompisgäng också sitter strandade i färjeterminalen i Visby.

– Vi fick ett sms i kväll om teknikstrulet och med ett nummer man skulle ringa för ombokning. Vi har ringt numret typ 78 gånger, men ingen svarar, säger hon och fortsätter:

– Svaret man får är att telefonkön är full.

Nu vet kompisgänget inte hur eller när de kan komma hem igen.

– Vi vet inte om vi kommer hem i kväll eller typ på måndag. Det är helt sjukt att de har ett system som inte fungerar i såna här lägen, säger hon.

Var ska ni sova om ni inte kommer med sista färjan?

– Det vet vi inte heller. Kanske i bilen.

Alva Andersson och kompisen Rebecca Lennartz.

Första lediga färjan hem – på tisdag

Enligt Destination Gotland väntas ytterligare 1500 resenärer drabbas på lördagen. Fartyget M/S Drotten tas ur trafik till 15 augusti.

Flera av de har kunnat boka om sina biljetter, menar färjebolaget. Men resenären Fredrik Graff tillhör inte de lyckligt lottade.

Fredrik Graff med sällskap hade packat semesterväskorna för att lämna ön med lördagens morgonfärja. Men sedan han fick informationen om sin inställda avgång har han febrilt försökt få tag i en ny biljett.

– Vi satt och käkade middag i kväll när jag fick ett sms om att färjan ställts in. Vi har försökt hitta en ny resväg hem men allt är fullbokat, nästa lediga färja går på tisdag.

Han fortsätter:

– Vi är strandade. Det är katastrof eftersom att vi är flera som börjar jobba på måndag. Nu får vi desperat ringa våra arbetsgivare för att förklara situationen. Det är inte bra.

Destination Gotlands vd Marcus Risberg.

Destination Gotland: Rätt till ersättning

På grund av biljettkaoset har Destination Gotland valt att hålla terminalerna i kajen öppna hela natten.

– Så att folk har någonstans att sova. Vi försöker få på så många som möjligt på båtarna först. Det är en hel del bilar i kö som står stand-by, säger terminalchefen Kicki Wikberg.

Även Marcus Risberg, vd på Destination Gotland, skriver i en kommentar till Aftonbladet att man arbetar för att lösa problemet.

”Vi arbetar intensivt för att nyttja tillgänglig kapacitet till fullo sant för att så fort som möjligt producera extra kapacitet”.

Vidare skriver han att resenärer som påverkas har rätt till ersättning.

”Som passagerare har man rättigheter till kompensation enligt EU förordning vid förseningar eller inställda turer som vi självfallet följer. Vi har ödmjuk förståelse för hur detta påverkar berörda resenärer”.

– Vi beklagar verkligen de konsekvenser som de inställda turerna får för våra resenärer. Alla berörda resenärer kontaktas per sms med mera information, säger Marcus Risberg i ett pressmeddelande.

Följ ämnen i artikeln