Vårens heta hustrender

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-29

”Man vågar leka lite mer”

Klimathot, hårdare krav på energisnålhet och finanskris är en verklighet som möter de företag som bygger nyckelfärdiga hus år 2009. Branschen kontrar med nya modeller men vilka trender är de hetaste i år?

Inte bara finanskrisen påverkar tillverkare av nyckelfärdiga hus. Vi har fått hårdare regler för elförbrukning och krav på energideklarerade hus. Men en ökad medvetenhet om klimathotet är också en bidragande orsak till att miljövänliga hus är den senaste trenden.

Enligt Kenneth Roos, VD på småländska Anebyhus har produktvalet påverkats av miljödebatten.

– När vi köper in produkter till våra hus för vi en dialog med leverantören om vad som är bra miljömässigt på lång sikt, säger han.

Smålandsvillan och Myresjöhus vd, Mikael Olsson, berättar samma sak.

– Vi som producent försöker hela tiden göra våra hus mer energieffektiva. Det är inte något som kunden frågar efter, men de har den förväntningen, de utgår generellt från att husbranschen har de bästa lösningarna.

Inte bara miljön

Även fönstrens storlek och position påverkas av de nya energikraven enligt Kenneth Roos. Men det är inte bara miljövänligare hus som är trendigt i år.

– Man vågar leka lite mer med färger. Till exempel kan man färgsätta innertaken i blått eller grönt istället för vitt. När det gäller inredning är 70- och 80-talen tillbaka, säger han.

En annan trend som Kenneth Roos noterat är att kunden blivit klokare i sitt val av hus. Man efterfrågar kvalité i större utsträckning och egenskaper som hållbarhet står mer i centrum.

Trots finanskris går det bra för Anebyhus och de har sålt fler hus våren 2009 än under de senaste åren.

– Vi går lite mot strömmen och det är många som ser att det är ett bra köpläge idag, säger Roos.

Kenneth Roos menar att marknaden har minskat radikalt men att ändå finns ett segment som är klart intresserade av husköp. Han ser också en ökning av nyckelfärdiga hus med totalentreprenad.

– Man vill inte hålla i en massa saker själv, man vill få helheten, säger han.

Även Mikael Olsson ser dessa trender tydligt.

– Det märks att vi går mer och mer mot individsamhället, kunderna vill göra sina hus unika. I design, funktion och efter sina egna behov. En annan trend är att spröjs och pärlspont, de mer traditionella, mysiga detaljerna är på väg tillbaka. Men vi märker även att tidsbristen hos kunden gör att vi får större åtaganden, förklarar han.

Dante Thomsen, Minimedia

Följ ämnen i artikeln