Tele2 krävde halv miljon för att hjälpa polisen

Publicerad 2013-10-15

Polisen ville ha ut teleuppgifter från Tele2 för att lösa dubbelmordet på Öland.

Det gick bra, men Tele2 krävde ha en halv miljon för besväret.

– Det är ett osmakligt ocker, säger Christina Davidsson (C), ordförande i polisstyrelsen till Östran.

När polisen utredde dubbelmordet i Flakeböle på Öland vände man sig till teleoperatörerna Telia, Telenor, 3 och Tele2 för att få hjälp.

Mobiltrafiken var en viktig pusselbit och polisen bad operatörerna om att få ut samtalsuppgifterna som hade registrerats vid telebolagens master i området. Den undersökta tiden var ett 60-timmarsintervall.

Telia, Telenor och 3 ville ha 59 000 kronor tillsammans för jobbet.

Blev för dyrt

Men Tele2 ville ha mer. Bolaget krävde 540 000 kronor, och justerade sedan själv ner kostnaden till 330 000 kronor, rapporterar tidningen Östran.

För polisens del blev det för dyrt. Till slut bestämde man sig bara att beställa ut de nödvändigaste uppgifterna från Tele2, och fick ner kostanden till 83 000 kronor. Av övriga operatörer kunde polisen dock begära ut all information den tyckte sig behöva.

Nu rasar lokalpolitikerna i Kalmar län mot Tele2.

– Det är ett osmakligt ocker, säger Christina Davidsson (C), ordförande i polisstyrelsen, till Östran.

– Det får inte vara så att privata bolag ser samhällets arbete med att lösa grova brott, som ett sätt att tjäna pengar.

Ska se över prissättningen

Tele2 bekräftar att kostanden skenade iväg, och säger att man nu ska se över sin prissättning.

– Vår prismodell låg uppenbarligen helt fel för den här typen av omfattande och mycket ovanliga sökningar, eller masttömning som det också kallas. Därför har vi beslutat att se över prismodellen, säger företagets presschef Malin Livhage till Aftonbladet.

Snittfakturan för jobb som beställs av polisen brukar ligga på cirka 11 000 kronor.

– Det handlar om att operatörerna måste täcka de arbetskostnader det
innebär att göra sådana här typer av sökningar, och det förs diskussioner med Post och Telestyrelsen om hur prissättningen ska se ut i framtiden.